Vacature Senior Projectmanager Openbare Ruimte
- Utrecht
- 12 - 16 uur
Vacature omschrijving
Startdatum: 1 januari 2026
Einddatum: 1 januari 2027
Optie op verlenging: met mogelijke opties tot verlenging
Functieomschrijving
Als senior-projectmanager openbare ruimte ben jij verantwoordelijk voor het leiden van grote, integrale en complexe projecten in de stedelijke openbare ruimte van Utrecht. Je werkt aan projecten met een investeringsomvang tussen de €10 miljoen en €30 miljoen, waarbij je vraagstukken op het gebied van onderhoud, mobiliteit, klimaatadaptatie, vergroening en boven- en ondergrondse infrastructuur integreert. Je projecten hebben een significante invloed op de leefomgeving en dragen bij aan de transformatie van stedelijke gebieden, zoals het deelgebied Welgelegen en de Hommel.
Je stuurt het IPM-projectteam aan en bent primair eindverantwoordelijk voor het behalen van het projectresultaat. Dit betekent dat je het team aanstuurt, onderlinge samenwerking bevordert en rapporteert aan interne opdrachtgevers, stuurgroepen en het bestuur over voortgang en haalbaarheid. Je levert inhoudelijke expertise op het gebied van planning, financiën, risico’s, uitvoerbaarheid en acceptatie. Daarnaast zorg je voor een plan van aanpak, projectbeheersing, voortgangsrapportages, een gedragen uitvoerbaar ontwerp en de realisatie van het project inclusief aanbesteding, contractering, oplevering en overdracht.
Jouw verantwoordelijkheden
Wie ben jij?
Je beschikt over een afgeronde hbo-opleiding civiele techniek, weg- en waterbouw, bij voorkeur aangevuld met vakinhoudelijke opleidingen op het gebied van civiele techniek en projectmanagement. Je hebt minimaal 10 jaar ervaring in het leiden van complexe civieltechnische projecten in stedelijke omgevingen, waarvan minimaal 5 jaar bij gemeenten met meer dan 100.000 inwoners. Je bent ervaren in projectmanagement volgens de IPM-methodiek en hebt minimaal 6 jaar ervaring met adviseren aan politiek en bestuur, waarbij je het politieke speelveld goed weet te navigeren.
Daarnaast heb je minimaal 5 jaar ervaring met projectbeheersing in een gemeentelijke context en contractmanagement, inclusief kennis van diverse contract- en aanbestedingsvormen.
Competenties en vaardigheden
- Ervaring met het omgaan met strijdige belangen binnen en buiten projecten
- Goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands
- Verbindend leiderschap
- Samenwerken
- Daadkracht
- Gestructureerd werken
- Bestuurlijk sensitief
Eisen:
- Je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding op het gebied van civiele techniek of weg- en waterbouw
- Je hebt minimaal 10 jaar aantoonbare ervaring met het leiden van complexe civieltechnische projecten in stedelijke omgeving
- Je hebt minimaal 5 jaar ervaring als projectmanager met projecten bij gemeenten met meer dan 200.000 inwoners
- Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met financiële beheersing binnen gemeentelijke projecten
- Je hebt ervaring met leiding geven aan het projectteam volgens de IPM-methodiek
- Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met adviseren aan politiek en bestuur en het opereren binnen een politiek-bestuurlijke context
- Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met contractmanagement en kennis van uiteenlopende contract- en aanbestedingsvormen (RAW, UAV-gc, BVP, etc.)
Wensen:
- Je hebt aanvullende vakinhoudelijke opleidingen gevolgd op het gebied van civiele techniek of projectmanagement
- Je hebt minimaal 15 jaar aantoonbare ervaring met het leiden van complexe civieltechnische projecten in stedelijke omgeving
- Beschrijf een integraal project in de openbare ruimte (max. 300 woorden) waar je als projectmanager aan hebt gewerkt.
- Geef hierbij aan: De omvang en complexiteit van het project.
- Jouw rol en verantwoordelijkheden.
- Hoe je verbindend leiderschap hebt ingezet binnen het IPM-team en richting stakeholders.
Is dit een opdracht voor jou?
Hoe het werkt?
Gerelateerde vacatures
- Nijmegen
- 16 uur
Startdatum: 1 januari 2026 Einddatum: 31 december 2026 Optie op verlenging: 3x 12 maanden Sluitingsdatum: 1 december 2025 Functieomschrijving Als Sr. Projectmanager Mobiliteit en Gebiedsontwikkeling ben je verantwoordelijk voor het projectmanagement van de mobiliteitsopgave binnen het gebied Winkelsteeg. Dit omvat onder andere: De ontwikkeling van parkeergarages in Winkelsteeg Het realiseren van deelmobiliteit De implementatie van…
- Zwolle
- 36 - 36 uur
- € 4.005,- / € 4.638,- per maand
Startdatum: 1 januari 2026 Optie op verlenging: 3x 12 maanden Sluitingsdatum: 1 december 2025 Functieomschrijving Technisch Beheerder Elektrotechnische Installaties Als Technisch Beheerder binnen het team Infrastructuur en Bereikbaarheid in Zwolle ben je verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van elektrotechnische en besturingstechnische installaties, zoals bruggen, sluizen, gemalen, VRI’s en parkeerapparatuur. Je werkt zelfstandig en plant…
- Alphen Aan Den Rijn
- 16 - 24 uur
Startdatum: 1 december 2025 Einddatum: 1 december 2026 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Sluitingsdatum: 24 november 2025 Functieomschrijving Als civieltechnische toezichthouder ben je verantwoordelijk voor de begeleiding en het toezicht op de uitvoering van bouw- en woonrijpmaakprojecten. Je coördineert de uitvoeringsplanning, bewaakt de kwaliteit en veiligheid, en signaleert risico’s gedurende het gehele…
- Ede
- 32 - 32 uur
- € 6.416,- / € 6.978,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 8 oktober 2026 Optie op verlenging: 4x 6 maanden Sluitingsdatum: 24 november 2025 Functieomschrijving Als Adviseur Water en Riolering (WRP) ben je verantwoordelijk voor het vertalen van de omgevingsvisie van de gemeente naar beleidsmatig en strategisch advies op het gebied van waterbeheer. Je richt je vooral op de uitvoering van…
- Mijdrecht
- 36 uur
- € 7.189,- / € 7.821,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 8 juni 2026 Optie op verlenging: 2x 6 maanden Sluitingsdatum: 24 november 2025 Functieomschrijving Als medewerker vergunningverlening ben je verantwoordelijk voor een soepele afhandeling van vergunningaanvragen. Je bewaakt de termijnen en verstrekt informatie aan initiatiefnemers en collega’s. Daarnaast stel je (ontwerp)beschikkingen op voor aangevraagde omgevingsvergunningen en adviseer je over de…
- Groningen
- 24 - 36 uur
Startdatum: 1 januari 2026 Einddatum: 1 januari 2027 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Functieomschrijving Als projectleider ben jij de verbindende schakel tussen de afdeling Ruimte Samenleving en Ontwikkeling, waar grondexploitaties en anterieure overeenkomsten worden afgesloten, en de afdeling Realisatie en Beheer, waar adviseurs en beheerders van de openbare ruimte werkzaam zijn. Je…
- Utrecht
- 12 - 20 uur
Startdatum: 1 januari 2026 Einddatum: 1 januari 2028 Optie op verlenging: met mogelijke opties tot verlenging Sluitingsdatum: 1 december 2025 Publicatiedatum: 20 november 2025 Functieomschrijving Als Technisch Manager geef je inhoudelijke sturing en advies op technische en veiligheidstechnische vereisten binnen de voorbereiding, uitvoering en oplevering van het werk aan de Stadsbaantunnel. Je bent verantwoordelijk voor…
- Staphorst
- 36 - 36 uur
- € 6.535,- / € 7.168,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 8 juni 2026 Optie op verlenging: 1x 6 maanden Sluitingsdatum: 24 november 2025 Functieomschrijving Als Stedenbouwkundige lever je een cruciale bijdrage aan de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente. Je werkt samen met collega’s aan het ontwerpen, plannen en adviseren over de inrichting van de fysieke leefomgeving. Hierbij zoek je een…
