Vacature CRM Adviseur/ Functioneel Consultant
- Apeldoorn
- 32 - 36 uur
- 7120-9060 per maand

Vacature omschrijving
Startdatum: 15 oktober 2025
Einddatum: 14 oktober 2026
Optie op verlenging: 3 maal 6 maanden
Sluitingsdatum: 18 september 2025
Opdracht
Uiterlijk eind 2027 moet het Kadaster de systemen voor Customer Relation Management (CRM), VerkoopOrderManagement (VOM) en de Product Diensten catalogus (PDC) zijn vervangen. Deze transitie heeft een aanzienlijke impact op de organisatie en raakt veel diensten. Hierbij gaan we niet ‘as is’ over maar gebruiken we het moment om op te schonen en processen optimaal in te richten. Generiek waar het kan en uniek waar het nodig is.
Voor de uitvoer van dit project is een projectorganisatie en een verandermanagementteam ingericht. De afdeling Operatie Dienstverlening Registratie (ODR) heeft speelt een belangrijke verantwoordelijkheid bij het beheer van de systemen en het optimaliseren van klantprocessen en neemt vanuit die scope deel aan het project. Tijdens de voorbereidingen voor de aanbesteding is duidelijk geworden dat het om een complex speelveld gaat. Zodra de voorbereidingen voor de implementatie starten is het van cruciaal belang dat Kadaster kennis en ervaring heeft om met de leverancier deze complexiteit om te zetten in generieke processen, oplossingen en inrichtingskeuzes. De CRM-adviseur gaat deze taak op zich pakken en stuurt en denkt van strategisch tot technisch niveau mee. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de adviseurs, de product owner en de functioneel beheerders binnen het team van ODR. Deze collega’s brengen vooral kennis in van de huidige situatie, terwijl de CRM-adviseur met zijn of haar ervaring uit eerdere migraties waardevolle inzichten toevoegt. Zo bouwen we tijdens deze migratie stap voor stap de kennis op.
Als CRM-adviseur ben je een verbindende kracht binnen het team dat verantwoordelijk is voor de implementatie en het in beheer nemen van een nieuw CRM-systeem in een SaaS-omgeving.
Je werkt nauw samen met de leverancier, bereidt besluitvorming voor, doet inrichtingsvoorstellen en bewaakt de generieke inrichting van het systeem. Daarbij betrek je actief de gebruikersorganisatie bij het ontwerp en de implementatie, met als doel een efficiënt en gebruiksvriendelijk proces voor zowel klant als interne gebruiker.
Je werkt hierbij vanuit je ervaring in omgevingen waar casegericht werken en verkoop- en productieorder processen samengaan. Je begrijpt de dynamiek van klant- of dossiergerichte processen in combinatie met gestandaardiseerde productie- of leveringsprocessen. Je bent in staat om deze werelden te verbinden in één generiek CRM-procesmodel, waarbij flexibiliteit en efficiëntie in balans zijn.
Binnen het team lopen er ook andere implementatietrajecten, zoals een nieuw systeem voor indentiteits- en toegansgbeheer. De overgang van applicaties en systemen in eigen beheer naar Saas-diensten heeft impact op de taken en de benodigde kennis van de betrokken product owners en functioneel beheerders. De CRM-adviseur adviseert ook over deze veranderingen en adviseert het management.
Belangrijkste technieken, methoden en tools
- SAP-ECC 6.0 Ehp 8;
- SAP-CRM 7.0 Ehp 4;
- Product Diensten Catalogus beheren we in ECC;
- CIAM (indentiteits- en toegangsgbeheer).
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:
- Projectmatige samenwerking: je fungeert als schakel in het project tussen interne stakeholders en de externe leverancier vanuit de afdeling ODR. Je bereidt besluitvorming voor en vertaalt functionele wensen naar concrete inrichtingsvoorstellen. Je adviseert het management op de te maken keuzes;
- Generieke inrichting bewaken: je zorgt dat het nieuwe CRM-systeem generiek en schaalbaar wordt ingericht, met oog voor herbruikbaarheid en standaardisatie;
- Gebruikersbetrokkenheid: je betrekt actief de gebruikersorganisatie bij ontwerp, validatie en adoptie van het systeem;
- Procesoptimalisatie: je stuurt op het standaardiseren van processen, met specifieke aandacht voor de integratie tussen verkoopordermanagement en productieordermanagement;
- Datamigratie: je bereidt de migratie voor van (minimale) data uit het oude systeem, inclusief datakwaliteit, mapping en validatie naar de nieuwe oplossing;
- Training & adoptie: je ondersteunt key users, adviseurs, functioneel beheerders en eindgebruikers bij de overgang naar het nieuwe systeem en bouwt de benodigde kennis op bij de betrokken collega’s;
- Kwaliteitsborging: je stuurt op de functionele kwaliteit van de oplossing en bijdragen aan testscenario’s en acceptatiecriteria;
- Integratie met aanpalende SaaS-oplossingen: je stemt de CRM-inrichting af met systemen zoals CCaaS (bijv. klantcontactplatformen) en CIAM (identiteits- en toegangsbeheer), om een geïntegreerde klantreis en veilige toegang te waarborgen;
- Advisering: je adviseert het management over de in te richten nieuwe organisatie en de benodigde kennis.
Eisen:
- Let op: motiveer (kort) in het CV per knock-outcriterium hoe je hieraan voldoet.
- De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift
- HBO/WO werk- en denkniveau, bij voorkeur in Bedrijfskunde, Informatiekunde of een vergelijkbare richting
- Minimaal 5 jaar ervaring met CRM en andere Saas diensten en diepgaande kennis van verschillende CRM systemen
- Minimaal 5 jaar ervaring met grote complexe verandertrajecten
- Minimaal 7 jaar ervaring met projectmanagement
Wensen:
- Je hebt aantoonbare en relevante ervaring met de gevraagde werkzaamheden. Geef aan (max 300 woorden) waaruit deze ervaring blijkt en hoe je draagvlak creëert bij veranderingen en een verbindende rol pakt
Competenties:
- Inzicht in verkoop- en productieprocessen en hun onderlinge afhankelijkheden
- Ervaring met datamigratie en verandermanagement
- Sterke communicatieve en projectmatige vaardigheden
- Kan makkelijk kennis overdragen en mensen stimuleren
- Vermogen om functionele keuzes te onderbouwen en te vertalen naar systeeminrichting
- Ervaring met integratie van CRM met andere SaaS-oplossingen zoals CCaaS en CIAM
- Focus op gebruikerservaring en procesverbetering
- Certificering in CRM-systemen of projectmanagementmethodieken is een pré
- Een stevige persoonlijkheid die staat voor bepaalde keuzes en draagvlak creëert
Is dit een opdracht voor jou?
Hoe het werkt?
Gerelateerde vacatures
- Zoetermeer
- 28 - 30 uur
- € 5.574,- / € 6.500,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 6 april 2026 Optie op verlenging: 2 maal 6 maanden Sluitingsdatum: 22 september 2025 Afdeling Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan de stad. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien…
- Apeldoorn
- 40 uur
Startdatum: 1 oktober 2025 Einddatum: 1 mei 2026 Optie op verlenging: 1 maal 3 maanden Reageren voor: 14 september 2025 12:00 uur Opdracht Onlangs heeft het we een nieuw sjablonenmanagement tool, Xential, aangeschaft ter vervanging van de huidige, verouderde en moeilijk beheerbare oplossing (Word, VBA). De afgelopen periode zijn we volop aan de slag gegaan…
- Tiel
- 24 - 32 uur
- € 4.220,- / € 6.185,- per maand
Startdatum: 7 oktober 2025 Einddatum: 7 februari 2026 Optie op verlenging: 3 maal 6 maanden Sluitingsdatum: 22 september 2025 Opdracht Je houdt je vooral bezig met het adviseren en implementeren van duurzaamheidsbeleid en strategieën zoals de energie transitie en circulaire economie om gemeentelijk en regionaal niveau. Je levert een bijdrage aan de ontwikkeling van gemeentelijk…
- Elst
- 28 uur
- € 5.570,- / € 6.720,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 6 april 2026 Optie op verlenging: 3 maal 1 maand Sluitingsdatum: 22 september 2025 Wij zijn een betrouwbare partner met een duidelijke visie; we weten wat we willen. Daarbij werken we efficiënt, resultaatgericht en komen we onze afspraken na. Vanuit onze krachtige, zelfstandige positie gaan wij samenwerking aan met anderen…
- Utrecht
- 24 - 32 uur
Startdatum: 01-10-2025 24-32 uur per week Contract: 6 maanden Optie op verlenging: Ja Graag reageren voor 12-9-2025 14:00 uur met CV in Word/PDF formaat in het Nederlands, max. 5 pag. De Kwartiermaker Kennismanagement is verantwoordelijk voor het opzetten, ontwikkelen en borgen van effectief kennismanagement. Het doel is om ervoor te zorgen dat kennis, duurzaam wordt…
- Purmerend
- 16 - 24 uur
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 31 december 2026 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Opdracht We gaan onze medewerkers laten werken in MS Teams. De bestanden moeten worden gemigreerd van de fileserver naar M365. De projectleider zal met het migratieteam de organisatie ondersteunen om de bestanden te analyseren, classificeren en te migreren. De…
- Utrecht
- 24 uur
- € 4.075,- / € 4.640,- per maand
Startdatum: 1 oktober 2025 Einddatum: 1 januari 2026 Optie op verlenging: 3 maal 3 maanden Sluitingsdatum: 15 september 2025 Opdracht Voor een tijdelijke vervanging zoeken wij een interim Privacy Officer die zorgt dat de dagelijkse privacyprocessen goed blijven draaien. Je bent hét aanspreekpunt voor privacy binnen de organisatie en ziet erop toe dat de AVG…
- Baarn
- 20 uur
- € 3.510,- / € 3.981,- per maand
Startdatum: 1 oktober 2025 Einddatum: 1 april 2026 Optie op verlenging: 2 maal 3 maanden Sluitingsdatum: 19 september 2025 Opdracht 1. Overzicht en prioritering Op dit moment is er onderbezetting op het beleidsterrein WMO. We zijn daarom op zoek naar een ervaren beleidsadviseur WMO die het beleidsveld prioriteert en een advies uitbrengt voor de inrichting…