Vacature Inkomensconsulent

Inkomensconsulent
Detachering
Reageer voor: 12:00u — 23-12-2025

Vacature omschrijving

Startdatum: 1 januari 2026

Einddatum: 1 juli 2026

Optie op verlenging: 2x 3 maanden

Sluitingsdatum: 23 december 2025

Publicatiedatum: 12 december 2025

Functieomschrijving Consulent Inkomen

Als Consulent Inkomen binnen Team Inkomen ben je verantwoordelijk voor het zorgvuldig en tijdig afhandelen van aanvragen en mutaties binnen het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ. Je werkt zowel aan de poort als bij beheer en ondersteunt bij diverse werkprocessen rondom bijstandsgerechtigden en niet-uitkeringsontvangers.

Jouw taken en verantwoordelijkheden

  • Voeren van persoonlijke gesprekken met inwoners die een aanvraag levensonderhoud doen, met een open blik en zonder oordeel.
  • Beoordelen en besluiten over ingediende aanvragen levensonderhoud, bijzondere bijstand, minimabeleid, loonkostensubsidie, verblijf buitenland, kinderopvang sociaal-medische indicatie en beëindigingen.
  • Zorgdragen voor correcte en tijdige afhandeling van besluiten binnen de gestelde termijnen.
  • Zorgen dat alle belangrijke stukken aanwezig zijn in het dossier.
  • Rapporteren over de wijze van afhandeling van werkprocessen.
  • Actief bijdragen aan overlegvormen binnen het team ter bevordering van onderlinge afstemming en teambinding.

Werkgebieden

Consulent Inkomen Beheer: Verantwoordelijk voor werkprocessen rondom jouw caseload van bijstandsgerechtigden, waaronder heronderzoeken rechtmatigheid, mutaties re-integratie, toekenningen en wijzigingen loonkostensubsidie, en overige aanvragen.

Consulent Inkomen Poort: Verantwoordelijk voor de afhandeling van aanvragen levensonderhoud van volwassenen, jongeren, dak- en thuislozen en statushouders, en bijzondere bijstand voor Niet Uitkering Ontvangers (NUO).

Eisen:

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de laatste 5 jaar als consulent/klantmanager op het gebied van werk en inkomen met de uitvoering van de Participatiewet
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding
  • Aantoonbare werkervaring met de afhandeling van aanvragen levensonderhoud Participatiewet
  • Uiterlijk per uiterlijk 12 januari 2026 beschikbaar voor 32 tot 36 uur per week

Wensen:

  • Minimaal 3 tot 5 jaar aantoonbare werkervaring als Consulent/Klantmanager Inkomen, duidelijk weergeven in het cv
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de afhandeling van aanvragen levensonderhoud Participatiewet
  • Aantoonbare werkervaring met het beheren van een caseload van 100 klanten met een uitkering Participatiewet, benoem duidelijk waar dit is opgedaan
  • Aantoonbare werkervaring met de afhandeling van alle hierna genoemde werkprocessen: heronderzoek rechtmatigheid, mutatie of heronderzoek re-integratie, aanvraag bijzondere bijstand, toekenning/vaststelling loonkostensubsidie en beëindiging. Licht dit duidelijk toe door middel van een aparte alinea in het cv
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Suite voor het Sociaal Domein en Corsa, benoem waar deze is opgedaan

Competenties:

  • Je kunt heel goed luisteren en bent een ster in het motiveren van onze inwoners
  • Je bent analytisch, besluitvaardig en stressbestendig
  • Je bent zorgvuldig en kunt goed prioriteiten stellen
  • Je bent resultaatgericht zonder het belang van de inwoner uit het oog te verliezen
  • Je bent een flexibel en werkt graag samen met collega’s
  • Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk
  • Je bent flexibel en oplossingsgericht
Direct solliciteren

Hoe het werkt?

1.
Solliciteer op jouw opdracht

Geen cv bij de hand? Geen probleem. Bij ons hoef je geen uitgebreide motivatiebrief te schrijven of je hele loopbaan op papier te zetten. Laat simpelweg je naam en contactgegevens achter of stuur ons een kort berichtje. Wij zijn vooral benieuwd naar wie jíj bent en wat je zoekt.

2.
Wij nemen contact op

Binnen een paar werkdagen nemen we contact met je op. We bespreken wat jij belangrijk vindt in een baan, wat je ervaring is (of juist waar je in wil groeien), en welke mogelijkheden er zijn binnen ons team. Alles in een open en ontspannen gesprek.

3.
Kennismaken

Zien we een match? Dan nodigen we je uit voor een kennismakingsgesprek – online of bij ons op locatie. Je krijgt een goed beeld van de functie, de sfeer en de mensen met wie je eventueel gaat samenwerken. En natuurlijk kun jij ook al je vragen stellen.

4.
Je kan aan de slag!

Zijn we allebei enthousiast? Dan regelen we de laatste praktische zaken en zorgen we dat je een vliegende start maakt. Van contract tot inwerktraject – we zorgen dat alles op rolletjes loopt.

Vorige Volgende

Gerelateerde vacatures

Medewerker Bestuurssecretariaat Detachering
  • Landsmeer
  • 15 uur
  • € 1.230,- / € 1.493,- per maand

Startdatum: 12 januari 2026 Einddatum: 12 april 2026 Optie op verlenging: 2x 3 maanden Sluitingsdatum: 17 december 2025 Publicatiedatum: 11 december 2025 Functieomschrijving Als professionele ondersteuner binnen het bestuurssecretariaat zet jij jouw planningsvaardigheden en nauwkeurigheid in om de activiteiten binnen het bestuurssecretariaat te ondersteunen. Je beheert de digitale agenda’s van de collegeleden en handelt standaard…

Reageer voor: 12:00u — 17-12-2025
Projectondersteuner Economie Detachering
  • Veenendaal
  • 18 uur
  • € 2.846,- / € 3.162,- per maand

Startdatum: 19 januari 2026 Einddatum: 29 mei 2026 Optie op verlenging: Nee Sluitingsdatum: 15 december 2025 Publicatiedatum: 10 december 2025 Functieomschrijving Als tijdelijke ondersteuner en vervanger richt je je op werkzaamheden binnen de binnenstad van Veenendaal en ben je verantwoordelijk voor het opstarten van twee projecten: Gastvrije en toegankelijke binnenstad en voorbereidingen Verkiezingen BIZ 2027….

Reageer voor: 12:00u — 15-12-2025
Administratief medewerker WMO/JEUGD Detachering
  • Schipluiden
  • 28 uur
  • € 3.624,- / € 4.115,- per maand

Startdatum: 5 janauri 2026 Optie op verlenging: 3x 3 maanden Sluitingsdatum: 17 december 2025 Publicatiedatum: 10 december 2025 Functieomschrijving Ben jij een senior administratief medewerker met ervaring in WMO/Jeugd? Dan zijn wij op zoek naar jou. In deze functie ben je verantwoordelijk voor diverse administratieve taken binnen het WMO/Jeugd-domein. Werkzaamheden Het verwerken van berichten van…

Reageer voor: 12:00u — 17-12-2025
Administratief medewerker Leerlingenvervoer Detachering
  • Soest
  • 28 - 32 uur
  • € 2.968,- / € 3.954,- per maand

Startdatum: 5 januari 2026 Einddatum: 5 april 2026 Optie op verlenging: 2x 3 maanden Sluitingsdatum: 15 december 2025 Publicatiedatum: 9 december 2025 Functieomschrijving Voor Eemkracht zijn wij op zoek naar een ervaren Administratief medewerker Leerlingenvervoer die direct inzetbaar is voor 28 tot 32 uur per week. Je komt te werken in het team Administratie met…

Reageer voor: 12:00u — 15-12-2025
Senior Adviseur Medezeggenschap-Kwartiermaker Detachering
  • Zoetermeer
  • 32 uur
  • € 6.390,- / € 6.952,- per maand

Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 13 juli 2026 Optie op verlenging: 2x 3 maanden Sluitingsdatum: 30 december 2025 Publicatiedatum: 12 december 2025 Functieomschrijving Ben jij een ervaren en betrokken senior adviseur medezeggenschap die graag een onafhankelijke, adviserende rol vervult? Voor de gemeente Zoetermeer zoeken wij een professional die de WOR-bestuurder ondersteunt bij het overleg met…

Reageer voor: 12:00u — 30-12-2025
KCC medewerkers Telefonie Detachering
  • Hengelo
  • 36 uur
  • € 3.372,- / € 4.005,- per maand

Startdatum: 1 februari 2026 Einddatum: 31 maart 2026 Publicatiedatum: 1 december 2025 Functieomschrijving Als medewerker klantcontact ben jij het eerste aanspreekpunt voor inwoners en behandel je alle inkomende gesprekken. Je beantwoordt vragen over onderwerpen zoals de WOZ-waarde, gemeentelijke belastingen, kwijtschelding, betaling van aanslagen en het maken van bezwaar. Je verstrekt heldere en duidelijke informatie over…

Reageer voor: 12:00u — 16-12-2025
Ondersteuner Adviesraad Sociaal Domein Detachering
  • Hengelo
  • 8 uur
  • € 890,- / € 1.031,- per maand

Startdatum: 1 februari 2026 Einddatum: 1 augustus 2027 Optie op verlenging: 2x 9 maanden Sluitingsdatum: 22 december 2025 Publicatiedatum: 4 december 2025 Functieomschrijving Als ondersteuner van de Adviesraad Sociaal Domein ben jij de spil in de organisatie en zorg je ervoor dat de dagelijkse organisatie en administratie soepel verloopt. Hierdoor kunnen de leden en de…

Reageer voor: 12:00u — 22-12-2025