Vacature Allround Inkomensconsulent
- Alphen Aan Den Rijn
- 36 uur
- 5481-6324 per maand
Vacature omschrijving
Startdatum: zo spoedig mogelijk
Einddatum: 12 april 2026
Optie op verlenging: 3x 4 maanden
Sluitingsdatum: 28 november 2025
Functieomschrijving
Als inkomensconsulent beheer je een eigen klantenbestand en voer je diverse onderzoeken uit naar de rechtmatigheid en doelmatigheid van aanvragen. Je stelt rapporten en beschikkingen op en voert dienstverlenende gesprekken met klanten, waarbij je investeert in het principe "ken je klant". Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de regie over het participatietraject van jouw klanten en verricht je beëindigingsonderzoeken.
Je werkt samen met andere inkomensconsulenten aan deelopdrachten binnen het team Inkomen, zoals het ondersteunen bij de inhaalslag van dienstverlenende gesprekken, het draaien van deelbestanden van uitgevallen medewerkers en het afvangen van intakegesprekken levensonderhoud van collega’s waar nodig.
Verder informeer je klanten over hun rechten en plichten en handel je zelfstandig aanvragen voor levensonderhoud (bijstand) en/of bijzondere bijstand af.
Eisen:
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als inkomensconsulent binnen de Participatiewet
- Aantoonbare werkervaring met het toepassen van de omgekeerde toets
- Aantoonbare werkervaring in afgelopen 6 jaar SuiteWiz (het kunnen raadplegen en aanvragen kunnen afhandelen)
- Aantoonbaar beschikbaar per uiterlijk 15 december 2025voor gemiddeld 36 uur per week
Wensen:
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als inkomensconsulent binnen de Participatiewet binnen een gemeente
- Aantoonbare werkervaring met voorliggende voorzieningen (recht op WW, ZW etc.) en fraude-alertheid
- Aantoonbare werkervaring met het systeem Suwinet (weten wanneer je dit mag gebruiken en hoe te gebruiken)
- Aantoonbare werkervaring van het voeren van DVG gesprekken en participatie intakes
- Een afgeronde opleiding op minimaal HBO Bachelor niveau
Competenties:
- Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift
- Zelfstandigheid
- Flexibiliteit (aangezien er aan elke aanvraag een wettelijke termijn vastzit die gehaald moet worden)
- Resultaatgericht
- Accuraat
- Empathisch vermogen
- Samenwerkingsgericht (ook op afstand)
- Je bent aantoonbaar bekend met motiverende gesprekstechnieken en maakt hiermee gebruik van de zelfredzaamheid van de burger
- Je hebt een klantgerichte instelling en bent gericht op samenwerking
- Je hebt durf, blijft goed overeind in stressbestendige situaties en bent een goede netwerker
- Je hebt kennis van het sociale domein en van de Alphense beleidsuitgangspunten
- Je hebt een goed analytisch vermogen en weet bij ingewikkelde casuistiek de juiste afweging te maken en daarmee een op maatwerk gerichte oplossing te bieden
Is dit een opdracht voor jou?
Hoe het werkt?
Gerelateerde vacatures
- Steenbergen
- 24 uur
- € 3.654,- / € 4.075,- per maand
Startdatum: 24 november 2025 Einddatum: 31 maart 2026 Optie op verlenging: Ja Sluitingsdatum: 23 november 2025 Functieomschrijving Als medewerker gemeentelijke belastingen ben je verantwoordelijk voor het zelfstandig afhandelen van bezwaren op het gebied van de Wet WOZ, belastingen, leges en invordering. Je bereidt beroepsprocedures voor en ondersteunt bij het afhandelen van kwijtscheldingsverzoeken en administratieve beroepen…
- Utrecht
- 32 uur
Startdatum: 15 december 2025 Einddatum: 1 juni 2026 Optie op verlenging: met mogelijke optie tot verlenging Functieomschrijving Als teamleider officemanagement geef je leiding aan een team van 10 medewerkers dat het management ontzorgt en de organisatie draaiende houdt. Je bent de drijvende kracht achter voortdurende verbeteringen binnen het team en geeft op een directe, coachende…
- Rhenen
- 16 - 16 uur
- € 1.031,- / € 1.312,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 17 februari 2026 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Sluitingsdatum: 3 november 2025 Functieomschrijving Ben jij nauwkeurig en gemotiveerd? Wij zoeken een Medewerker DIV die zich graag bezighoudt met archiefbeheer en digitale informatievoorziening. In deze rol draag je actief bij aan het beheer en de kwaliteit van onze…
- Uitgeest
- 32 uur
- € 4.310,- / € 4.872,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 11 december 2026 Optie op verlenging: 2 x 12 maanden Sluitingsdatum: 24 november 2025 Publicatiedatum: 13 november 2025 Functieomschrijving Ben jij een betrokken assistent projectmanager die energie krijgt van organiseren, coördineren en samenwerken? Als rechterhand van de projectmanager zorg jij voor overzicht, structuur en een soepele voortgang van projecten binnen…
- Uitgeest
- 24 uur
- € 3.232,- / € 3.654,- per maand
Startdatum: 1 januari 2026 Einddatum: 1 april 2026 Optie op verlenging: ja, 4 x 3 maanden Sluitingsdatum: 24 november 2025 Publicatiedatum: 13 november 2025 Functietitel Medewerker subsidies Functieomschrijving Als medewerker subsidies evalueer je de uitvoering en implementatie van de nieuwe subsidieregeling Sociale Basis voor Bergen, Castricum en Heiloo 2025. Je draagt zorg voor de borging…
- Nieuwegein
- 36 - 36 uur
- € 2.972,- / € 3.605,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 10 december 2026 Optie op verlenging: 2x 12 maanden Sluitingsdatum: 26 november 2025 Functieomschrijving Als procesondersteuner binnen het team Omgevingstoezicht, specifiek de groep Bouw- en woningtoezicht, ondersteun je de toezichthouders bouw door hun administratieve werkzaamheden volledig uit handen te nemen. Hierdoor kunnen zij zich volledig richten op controles buiten. Wat…
- Zwolle
- 20 - 28 uur
- € 3.162,- / € 4.919,- per maand
Startdatum: 1 december 2025 Optie op verlenging: 2x 12 maanden Sluitingsdatum: 24 november 2025 Functieomschrijving Als Projectsecretaris/Projectondersteuner ondersteun je het IPM-team dat verantwoordelijk is voor de Natura 2000 gebiedsprocessen Dinkelland en Engbertsdijksvenen. Je werkt nauw samen met de Projectmanager, Technisch manager, Omgevingsmanager, Contractmanager en Manager projectbeheersing om de natuurherstelmaatregelen in deze gebieden te realiseren. Verantwoordelijkheden…
