Vacature Adviseur bodem
- Tilburg
- 16 - 32 uur
- 2998-6745 per maand
Vacature omschrijving
Startdatum: 1 januari 2026
Einddatum: 31 december 2026
Optie op verlenging: Ja
Sluitingsdatum: 22 november 2025
Functieomschrijving
Wil jij je verdiepen in complexe bodemvraagstukken die er écht toe doen? En lijkt het je interessant om te werken aan projecten in zowel stedelijk als landelijk gebied? Dan is deze functie iets voor jou.
Jouw rol als adviseur bodem
Als adviseur bodem speel je een sleutelrol in het adviseren over bodemvraagstukken binnen uiteenlopende (complexe) projecten. Je draagt bij aan het zorgvuldig afwegen van milieubelangen en helpt opdrachtgevers bij het maken van onderbouwde keuzes binnen de kaders van wet- en regelgeving.
Je werkzaamheden bestaan onder andere uit:
- Adviseren van collega’s en externe opdrachtgevers over bodemonderzoeken, vaak in relatie tot vergunningverlening, bouw, ruimtelijke ordening, herontwikkeling en reconstructies.
- Onderbouwen van adviezen met toetsing, onderzoek en berekeningen.
- Werken binnen de kaders van de Omgevingswet en het Besluit bodemkwaliteit.
- Coördineren van de uitvoering van bodemonderzoeken.
- Meedenken over beleidsontwikkeling en toepassing van nieuwe inzichten in het bodemveld.
Jouw profiel
Je beschikt over inhoudelijke deskundigheid en weet deze in te zetten voor praktische oplossingen. Je bent analytisch, schakelt gemakkelijk tussen dossiers en weet je adviezen helder over te brengen, zowel mondeling als schriftelijk.
Wat we in elk geval zoeken:
- Een hbo- of wo-diploma in een relevante technische richting, aangevuld met specialistische cursussen.
- Kennis van wet- en regelgeving zoals de Omgevingswet, NEN-normen, BRL’en/protocollen en het Besluit bodemkwaliteit.
- Enkele jaren ervaring in advisering op bodemgebied.
- Affiniteit met digitale bodeminformatiesystemen, zoals Nazca-Bodem.
- Flexibele, klantgerichte instelling en in het bezit van rijbewijs B.
Eisen:
- In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan, vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door een ZZP’er.
- Kandidaat voldoet aantoonbaar aan de landelijke kwaliteitscriteria 2.3 voor vergunningverlening, toezicht en handhaving krachtens de Omgevingswet. Link: https://vng.nl/sites/default/files/2022-08/Kwaliteitscriteria-deel-B-versie-2.3.pdf
- De medewerker draagt bij het uitvoeren van zijn werkzaamheden verplicht PBM’s
- De medewerker is in het bezit van de volgende PBM’s: Werkschoen minimaal s3, helm, overal e.d
- Medewerker toont op zijn eerste werkdag aan dat hij in het bezit is van de genoemde PMB’s en tekent hiervoor een document bij de OMWB. Indien niet in het bezit kan medewerker pas beginnen als dit wel het geval is.
- De kandidaat beschikt over een eigen telefoon en tablet voor het uitvoeren van de werkzaamheden.
- Uit het CV van de kandidaat blijkt dat hij/zij beschikt over een hbo-diploma.
Wensen:
- Kandidaat dient 3 tot 7 jaar ervaring in een vergelijkbare functie te hebben
- Kennis van wet- en regelgeving zoals de Omgevingswet, NEN-normen, BRL’en/protocollen en het Besluit bodemkwaliteit
- Affiniteit met digitale bodeminformatiesystemen, zoals Nazca-Bodem
- In het bezit van een rijbewijs B
Is dit een opdracht voor jou?
Hoe het werkt?
Gerelateerde vacatures
- Zoetermeer
- 16 uur
- € 3.195,- / € 3.476,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 2 december 2026 Optie op verlenging: 1x 12 maanden Sluitingsdatum: 18 november 2025 Functieomschrijving Als Projectleider omgevingsplan speel je een sleutelrol in het ontwikkelen van een gebiedsdekkend omgevingsplan. Jij houdt het overzicht en neemt de organisatie rond het opstellen van het omgevingsplan op je. Je stelt een helder plan van…
- Apeldoorn
- 32 - 36 uur
- € 6.603,- / € 7.429,- per maand
Startdatum: 1 januari 2026 Einddatum: 1 juli 2026 Optie op verlenging: 3x 6 maanden Sluitingsdatum: 18 november 2025 Functieomschrijving De gemeente Apeldoorn zoekt 1-5 ervaren regisseurs omgevingsvergunningen die werkzaam zijn binnen de afdeling Omgevingsrecht en Vergunningen. Je bent de spil in het web bij omgevingsvergunningaanvragen en coördineert zwaardere en complexe bouwplannen en bouwaanvragen. Je toetst…
- Voorschoten
- 32 - 36 uur
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 1 juni 2026 Optie op verlenging: 2x 6 maanden Sluitingsdatum: 17 november 2025 Functieomschrijving Als beleidsadviseur mobiliteit versterk je tijdelijk het team en zorg je voor continuïteit in lopende dossiers en beleidsontwikkeling. Je draagt bij aan de verdere ontwikkeling, actualisering en uitvoering van het gemeentelijke mobiliteitsbeleid. Je werkzaamheden bestaan onder…
- Zaltbommel
- 24 uur
- € 5.093,- / € 5.515,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 1 december 2026 Optie op verlenging: 1x 12 maanden Sluitingsdatum: 17 november 2025 Functieomschrijving Als juridisch medewerker grondzaken ben je verantwoordelijk voor het voorbereiden, uitvoeren en afhandelen van juridische en administratieve werkzaamheden op het gebied van grondzaken. Je zorgt voor een correcte toepassing van wet- en regelgeving en draagt bij…
- Leiden
- 12 - 16 uur
Startdatum: 5 februari 2026 Einddatum: 5 februari 2028 Optie op verlenging: 24 maanden, met optie tot verlengen van 24 maanden Sluitingsdatum: 17 november 2025 Publicatiedatum: 28 oktober 2025 Functieomschrijving Als Specialist / Adviseur Riolering binnen de afdeling Regie Integraal Beheer (RIB) draag je zorg voor het tactisch-strategisch beheer van het gemeentelijk rioolsysteem, van initiatieffase tot…
- Tiel
- 36 - 36 uur
- € 5.532,- / € 6.164,- per maand
Startdatum: 2 januari 2026 Einddatum: 2 juli 2026 Optie op verlenging: 2x 6 maanden Sluitingsdatum: 1 december 2025 Functieomschrijving Als casemanager ben je verantwoordelijk voor het behandelen van aanvragen voor omgevingsvergunningen op het gebied van bouwen en ruimtelijke ordening. Je zorgt voor een correcte en tijdige afhandeling van deze vergunningsaanvragen. Daarnaast toets je de aanvragen…
- Oosterhout
- 36 uur
- € 6.535,- / € 7.336,- per maand
Startdatum: 1 december 2025 Einddatum: 1 augustus 2026 Optie op verlenging: ja Sluitingsdatum: 20 november 2025 Functieomschrijving Toezichthouder Kabels en Leidingen (K&L) Ben jij een ervaren toezichthouder met kennis van de aanleg van kabels en leidingen? Voor de uitvoering van belangrijke projecten rondom de verzwaring van het stroomnet en de aanleg van hoogspannings- en transportleidingen…
- Vianen
- 36 uur
- € 5.692,- / € 6.324,- per maand
Startdatum: 2 januari 2026 Einddatum: 2 juli 2026 Optie op verlenging: 1x 6 maanden Sluitingsdatum: 19 november 2025 Functieomschrijving Als toezichthouder ben je verantwoordelijk voor de inspectie en het controleren van vergunningen, gebruiksvoorwaarden en andere wet- en regelgeving. Je treedt handhavend op bij overtredingen op het gebied van bouwen en wonen en ruimtelijke ordening. Daarnaast…
