Vacature Manager Dienstverlening en Informatiebeheer (DIB)

Manager Dienstverlening en Informatiebeheer (DIB)
Detachering
Reageer voor: 12:00u — 24-11-2025

Vacature omschrijving

Startdatum: zo spoedig mogelijk

Einddatum: 30 juni 2026

Optie op verlenging: 3x 3 maanden

Sluitingsdatum: 25 november 2025

Functieomschrijving

Als Afdelingsmanager Dienstverlening & Informatiebeheer (DIB) ben jij de spil in de verdere professionalisering van onze (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers en de interne informatiehuishouding. Je geeft richting aan een afdeling die staat voor toegankelijke, efficiënte en klantgerichte dienstverlening, én voor een zorgvuldige, veilige en toekomstbestendige omgang met gemeentelijke informatie.

Je bent een strategisch leider met oog voor samenwerking en organisatorische efficiëntie. Je faciliteert, coacht en inspireert de taakvelden binnen DIB om de ambities op het gebied van digitalisering, informatiebeheer en inwonercontact waar te maken. Daarnaast speel je een actieve rol binnen het managementteam, waar je bijdraagt aan de integrale ontwikkeling en besluitvorming binnen de gemeentelijke organisatie.

Je bent eindverantwoordelijk voor een afdeling die de basis legt voor een dynamische gemeente waarin ondernemerschap en omgevingsbewustzijn kernwaarden zijn.

Jouw verantwoordelijkheden

  • Eindverantwoordelijk voor de afdeling Dienstverlening & Informatiebeheer.
  • Coachen en inspireren van medewerkers om de afgesproken resultaten in team- en werkplannen te realiseren.
  • Zorgen voor een positieve werksfeer en goede samenwerking tussen medewerkers, bestuur en externe partners.
  • Deel uitmaken van het managementteam en bijdragen aan integrale ontwikkeling en besluitvorming.
  • Leiden van het project Doorontwikkeling DIV, waarbij je de impact van het nieuwe zaaksysteem (Djuma) vertaalt naar een uitvoeringsplan.
  • Vertalen van de organisatorische gevolgen van het project Zaakgericht Werken naar je eigen afdeling en andere afdelingen binnen de organisatie.
  • Samen met collega-managers en een adviseur de dienstverleningsvisie ontwikkelen en mogelijkheden onderzoeken voor een gezamenlijke visie op H2O-niveau (Hattem, Heerde en Oldebroek), met behoud van de waarden van de gemeente Heerde.
  • Werken aan de verdere optimalisering en doorontwikkeling van de belastingsamenwerking H2OE.

De afdeling Dienstverlening & Informatiebeheer (DIB)

De afdeling omvat de volgende taakvelden:

  • Publieksbalie en telefoon
  • Burgerzaken
  • Post
  • Control
  • Archivering
  • Informatiemanagement
  • Belastingsamenwerking H2OE (Hattem, Heerde, Oldebroek en Elburg)

Voor Informatiemanagement en Belastingsamenwerking H2OE zijn teamleiders aangesteld die de dagelijkse aansturing verzorgen. Het taakveld Communicatie valt formeel onder DIB, maar wordt momenteel aangestuurd door een andere afdelingsmanager. De komende periode wordt benut om te verkennen of aanvullende taakvelden structureel aan DIB worden toegevoegd.

Eisen:

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als afdelingsmanager

Wensen:

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als afdelingsmanager bij een gemeente
  • Aantoonbare werkervaring met verandermanagement binnen een overheidsorganisatie
  • Aantoonbare werkervaring met coachen, faciliteren en inspireren van de uitvoerende medewerkers

Competenties:

  • Je kan overzicht houden in een dynamische omgeving
  • Je bent benaderbaar, betrouwbaar en hebt een goed gevoel voor verhoudingen
  • Je beschikt over goede sociale-, schriftelijke- en mondelinge vaardigheden
  • Je beschikt over bestuurlijke en politieke sensitiviteit
Direct solliciteren

Hoe het werkt?

1.
Solliciteer op jouw opdracht

Geen cv bij de hand? Geen probleem. Bij ons hoef je geen uitgebreide motivatiebrief te schrijven of je hele loopbaan op papier te zetten. Laat simpelweg je naam en contactgegevens achter of stuur ons een kort berichtje. Wij zijn vooral benieuwd naar wie jíj bent en wat je zoekt.

2.
Wij nemen contact op

Binnen een paar werkdagen nemen we contact met je op. We bespreken wat jij belangrijk vindt in een baan, wat je ervaring is (of juist waar je in wil groeien), en welke mogelijkheden er zijn binnen ons team. Alles in een open en ontspannen gesprek.

3.
Kennismaken

Zien we een match? Dan nodigen we je uit voor een kennismakingsgesprek – online of bij ons op locatie. Je krijgt een goed beeld van de functie, de sfeer en de mensen met wie je eventueel gaat samenwerken. En natuurlijk kun jij ook al je vragen stellen.

4.
Je kan aan de slag!

Zijn we allebei enthousiast? Dan regelen we de laatste praktische zaken en zorgen we dat je een vliegende start maakt. Van contract tot inwerktraject – we zorgen dat alles op rolletjes loopt.

Vorige Volgende

Gerelateerde vacatures

Projectleider Nationaal Programma Roosendaal Detachering
  • Etten-leur
  • 32 uur

Startdatum: 1 december 2025 Einddatum: 30 november 2026 Optie op verlenging: Ja, met optie tot verlenging. Sluitingsdatum: 20 november 2025 Projectleider Nationaal Programma Roosendaal Uren en locatie 32 uur per week | Standplaats: Roosendaal | Tijdelijk voor 1 jaar Jouw rol als projectleider Als projectleider ben jij verantwoordelijk voor het vormgeven en versterken van de…

Reageer voor: 12:00u — 19-11-2025
Alliantiemanager Nationaal Park Nieuw Land Detachering
  • Lelystad
  • 16 uur
  • € 3.195,- / € 3.476,- per maand

Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 1 december 2026 Optie op verlenging: 1x 12 maanden Sluitingsdatum: 17 november 2025 Functieomschrijving Als alliantiemanager ben je verantwoordelijk voor de uitvoering van het jaarlijkse werkplan van Nationaal Park Nieuw Land. Je stuurt en coördineert de verschillende communities en werkgroepen binnen het samenwerkingsverband. Je realiseert projecten die voortkomen uit het…

Reageer voor: 12:00u — 16-11-2025
Projectmanager Infrastructurele Projecten ZZP
  • S-hertogenbosch
  • 36 uur

Startdatum: 1 januari 2026 Einddatum: 1 januari 2027 Sluitingsdatum: 17 november 2025 Functieomschrijving Als Projectmanager Infrastructuur ben jij de spil binnen complexe provinciale projecten. Je bent verantwoordelijk voor het realiseren van het projectresultaat binnen de afgesproken kaders van tijd, geld, kwaliteit en scope. Je stuurt het projectteam aan, bewaakt de samenhang en brengt verbinding en…

Reageer voor: 12:00u — 16-11-2025
Parlementair Informatiespecialist Detachering
  • S-gravenhage
  • 32 - 36 uur

Startdatum: 1 december 2025 Einddatum: 1 juli 2026 Sluitingsdatum: 18 november 2025 Functieomschrijving Als Parlementair Informatiespecialist (PI) met focus op ‘Verrijking en Digitale nieuwsvoorziening’ maak je parlementaire en contextuele informatie toegankelijk en betekenisvol. Je speelt een belangrijke rol in de transparantie van het werk van de Tweede Kamer door documenten en datasets te verrijken, structuur…

Reageer voor: 12:00u — 17-11-2025
Informatie Adviseur en Projectleider Detachering
  • Baarn
  • 24 uur
  • € 4.230,- / € 4.652,- per maand

Startdatum: 1 december 2025 Einddatum: 1 maart 2026 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Sluitingsdatum: 19 november 2025 Functieomschrijving Ben jij de drijvende kracht achter de gemeente van de toekomst? In deze rol als informatieadviseur en projectleider speel je een cruciale rol in het realiseren van een proactieve gemeente met effectieve en transparante…

Reageer voor: 12:00u — 18-11-2025
Begeleider junior initiatiefbegeleiders ruimtelijke ordening ZZP
  • Uitgeest
  • 20 uur

Startdatum: 1 januari 2026 Einddatum: 30 juni 2026 Optie op verlenging: geen Sluitingsdatum: 20 november 2025 Publicatiedatum: 10 november 2025 Functietitel Begeleider junior initiatiefbegeleiders (RO-juridisch) Functieomschrijving Voor het team Plannen zoeken wij een ervaren begeleider die onze junior RO beleidsmedewerkers ondersteunt in hun ontwikkeling naar medior beleidsmedewerker. Je begeleidt hen bij het oppakken van complexe…

Reageer voor: 12:00u — 19-11-2025
Hands-on administratieve ondersteunende vastgoedbeheerder Detachering
  • Vianen
  • 24 - 32 uur
  • € 3.232,- / € 5.621,- per maand

Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 2 april 2026 Optie op verlenging: 1x 4 maanden Sluitingsdatum: 18 november 2025 Functieomschrijving Als lid van het Team Vastgoed ondersteun je het team bij administratieve taken, het plannen van klein onderhoud en ad-hoc reparaties. Je bent het centrale aanspreekpunt voor de huidige vastgoedbeheerders en coördineert opdrachten naar aannemers en…

Reageer voor: 12:00u — 17-11-2025
Contentspecialist Detachering
  • Apeldoorn
  • 24 - 32 uur
  • € 3.688,- / € 5.479,- per maand

Startdatum: 1 december 2025 Einddatum: 1 juni 2026 Optie op verlenging: 2x 3 maanden Sluitingsdatum: 17 november 2025 { "functie": "Contentspecialist Mediateam", "organisatie": "Gemeente Apeldoorn", "omschrijving": " Als contentspecialist binnen het Mediateam ben je verantwoordelijk voor het beheren, verbeteren en overzetten van content op verschillende digitale platforms van de gemeente. Je zorgt ervoor dat onze…

Reageer voor: 12:00u — 16-11-2025