Vacature Capaciteits- / Resourcemanager

Capaciteits- / Resourcemanager
Detachering
Reageer voor: 12:00u — 19-11-2025

Vacature omschrijving

Startdatum: 1 december 2025

Einddatum: 31 mei 2026

Optie op verlenging: 4x 3 maanden

Sluitingsdatum: 20 november 2025

Functieomschrijving

Ben jij een ervaren capaciteitsmanager die rust, structuur en grip kan brengen in IT-capaciteit? Bij ICT Rijk van Nijmegen (iRvN) zoeken we een interim capaciteitsmanager die de basis legt voor structureel capaciteitsmanagement binnen onze organisatie. Je zorgt voor overzicht en voorspelbaarheid in de inzet van IT-capaciteit, zodat we vandaag weten wat er morgen en verder nodig is. Je werkt nauw samen met servicemanagers, projectleiders en teamleiders en creëert ruimte om incidenten adequaat op te pakken en prioriteit te geven waar dat nodig is.

Wat ga je doen?

  • In kaart brengen van beschikbare capaciteit en actuele werklast
  • Opstellen van forecasts en capaciteitsdashboards per team en per gemeente
  • Afstemmen van prioriteiten tussen beheer, incidenten en projecten
  • Signaleren en oplossen van resourceconflicten
  • Adviseren over automatisering en uitbesteding om capaciteit vrij te spelen
  • Transparant maken van inzetbaarheid richting de deelnemende gemeenten

Jouw profiel

Je bent een aanpakker die overzicht kan brengen in soms onvoorspelbare IT-capaciteit. Je hebt ervaring met het inrichten van processen die zowel beheerders als projectleiders ondersteunen en lucht geven. Je bent in staat om duurzame grip te creëren op IT-inzet en daarmee het verschil te maken tussen ad-hoc brandjes blussen en gestructureerd capaciteitsmanagement.

Over de opdracht

Je werkt binnen een organisatie met maatschappelijk belang, korte lijnen en een groot mandaat om het capaciteitsmanagement goed neer te zetten. Deze interim opdracht biedt je de kans om direct impact te maken en bij te dragen aan een professionele ICT-dienstverlening voor ruim 5500 ambtenaren van meerdere gemeenten.

Belangrijk om te weten

De uitvoering van deze opdracht vindt plaats onder direct leiding en toezicht van ICT Rijk van Nijmegen. Er ontstaat geen arbeidsrelatie of dienstbetrekking. ZZP’ers komen niet in aanmerking voor deze opdracht.

Eisen:

  • Twee aantoonbare relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer
  • Aantoonbaar HBO, WO niveau verkregen door een afgeronde studie
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in de rol van capaciteitsmanager of resourceplanner binnen IT-beheerorganisaties
  • Ervaring met tools als Excel, Power BI, en bij voorkeur ook Topdesk

Competenties:

  • Resultaatgericht
  • Helicopterview
  • Proactief en initiatiefrijk
  • Een praktische en onafhankelijke houding: je komt niet vragen waar het Excelbestand staat, maar maakt het zelf aan
  • Je bent analytisch, communicatief sterk en weet belangen op strategisch en tactisch niveau te verbinden
  • Werkt goed en graag in teamverband en verbindt collega’s met verschillende achtergronden
  • Klant- en servicegericht, maar ook resultaatgericht en accuraat
  • Beschikt over goed probleemoplossend vermogen en denkt in oplossingen zonder het grotere geheel uit het oog te verliezen
  • Adviesvaardigheden op zowel tactisch als strategisch niveau
  • Naast goede schriftelijke vaardigheden, ook overtuigend kunnen presenteren en motiveren
Direct solliciteren

Hoe het werkt?

1.
Solliciteer op jouw opdracht

Geen cv bij de hand? Geen probleem. Bij ons hoef je geen uitgebreide motivatiebrief te schrijven of je hele loopbaan op papier te zetten. Laat simpelweg je naam en contactgegevens achter of stuur ons een kort berichtje. Wij zijn vooral benieuwd naar wie jíj bent en wat je zoekt.

2.
Wij nemen contact op

Binnen een paar werkdagen nemen we contact met je op. We bespreken wat jij belangrijk vindt in een baan, wat je ervaring is (of juist waar je in wil groeien), en welke mogelijkheden er zijn binnen ons team. Alles in een open en ontspannen gesprek.

3.
Kennismaken

Zien we een match? Dan nodigen we je uit voor een kennismakingsgesprek – online of bij ons op locatie. Je krijgt een goed beeld van de functie, de sfeer en de mensen met wie je eventueel gaat samenwerken. En natuurlijk kun jij ook al je vragen stellen.

4.
Je kan aan de slag!

Zijn we allebei enthousiast? Dan regelen we de laatste praktische zaken en zorgen we dat je een vliegende start maakt. Van contract tot inwerktraject – we zorgen dat alles op rolletjes loopt.

Vorige Volgende

Gerelateerde vacatures

Consultant Informatiebeheer ZZP
  • Alphen Aan Den Rijn
  • 36 uur

Startdatum: 1 december 2026 Duur: 6 maanden Optie op verlenging: 3x 6 maanden Functieomschrijving Als Consultant Informatiebeheer ben je verantwoordelijk voor het opstellen, implementeren en coördineren van een herzien verbeterplan informatiebeheer. Je vertaalt de bevindingen van het rekenkameronderzoek naar concrete verbeteracties en stelt een plan op met prioritering, planning, doelen en verantwoordelijken. Daarnaast draag je…

Reageer voor: 12:00u — 20-11-2025
Enterprise / informatie architect Detachering
  • Uitgeest
  • 24 - 32 uur
  • € 6.605,- / € 9.369,- per maand

Startdatum: 1 januari 2026 Einddatum: 1 augustus 2026 Optie op verlenging: 2 x 12 maanden Sluitingsdatum: 21 november 2025 Publicatiedatum: 11 november 2025 Functieomschrijving Enterprise / Informatie Architect Als Enterprise / Informatie Architect binnen onze organisatie werk je aan het verder inrichten en organiseren van “Werken onder architectuur” voor de gehele organisatie. Je bent verantwoordelijk…

Reageer voor: 12:00u — 20-11-2025
Adviseur digitale transitie sociaal domein ZZP
  • Almkerk
  • 16 uur

Startdatum: 8 december 2025 Einddatum: 1 mei 2026 Optie op verlenging: ja Functieomschrijving Als Externe Adviseur Digitale Transformatie en Archiefverwerking binnen het Sociaal Domein draag je zelfstandig bij aan de realisatie van een toekomstbestendige, volledig digitale informatievoorziening. Je werkt resultaatgericht en zonder hiërarchische inbedding samen met interne projectleiders aan de digitale transformatie van werkprocessen en…

Reageer voor: 12:00u — 20-11-2025
Procesmanager migratie Detachering
  • Tubbergen
  • 32 - 36 uur
  • € 6.559,- / € 8.011,- per maand

Startdatum: 15 december 2025 Einddatum: 15 juni 2026 Optie op verlenging: 3x 6 maanden Sluitingsdatum: 20 november 2025 Functieomschrijving Wij zoeken een ervaren procesmanager met een sterke focus op samenwerking, verbinding en strategische advisering. In deze rol versterk je de interne organisatie, begeleid je migratieprocessen en adviseer je het bestuur en de directie bij complexe…

Reageer voor: 12:00u — 19-11-2025
Functioneel beheerder senior Detachering
  • Amsterdam
  • 36 uur
  • € 4.427,- / € 5.059,- per maand

Startdatum: 15 december 2025 Einddatum: 14 december 2026 Optie op verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden. Sluitingsdatum: 20 november 2025 Publicatiedatum: 10 november 2025 Functieomschrijving Als…

Reageer voor: 12:00u — 19-11-2025
Senior Data Engineer Detachering
  • Apeldoorn
  • 36 - 40 uur
  • € 5.953,- / € 7.317,- per maand

Startdatum: 5 januari 2026 Einddatum: 31 december 2026 Optie op verlenging: 2x 12 maanden Sluitingsdatum: 24 november 2025 Functieomschrijving Als Senior Data Engineer bij het Kadaster speel je een sleutelrol in de verdere professionalisering van onze nieuwe data-infrastructuur binnen het team Informatievoorziening (IVZ). Je werkt aan het optimaliseren en verfijnen van de fundamenten van deze…

Reageer voor: 12:00u — 23-11-2025
Parlementair Informatiespecialist Detachering
  • S-gravenhage
  • 32 - 36 uur

Startdatum: 1 december 2025 Einddatum: 1 juli 2026 Sluitingsdatum: 18 november 2025 Functieomschrijving Als Parlementair Informatiespecialist (PI) met focus op ‘Verrijking en Digitale nieuwsvoorziening’ maak je parlementaire en contextuele informatie toegankelijk en betekenisvol. Je speelt een belangrijke rol in de transparantie van het werk van de Tweede Kamer door documenten en datasets te verrijken, structuur…

Reageer voor: 12:00u — 17-11-2025
Contentspecialist Detachering
  • Apeldoorn
  • 24 - 32 uur
  • € 3.688,- / € 5.479,- per maand

Startdatum: 1 december 2025 Einddatum: 1 juni 2026 Optie op verlenging: 2x 3 maanden Sluitingsdatum: 17 november 2025 { "functie": "Contentspecialist Mediateam", "organisatie": "Gemeente Apeldoorn", "omschrijving": " Als contentspecialist binnen het Mediateam ben je verantwoordelijk voor het beheren, verbeteren en overzetten van content op verschillende digitale platforms van de gemeente. Je zorgt ervoor dat onze…

Reageer voor: 12:00u — 16-11-2025