Vacature Senior vakspecialist Burgerzaken (3,5 fte)

Vacature omschrijving
Startdatum: 1 november 2025
Einddatum: 31 maart 2026
Optie op verlenging: met mogelijke opties tot verlenging
Functieomschrijving
Als medewerker Burgerzaken behandel en beoordeel je klantvragen schriftelijk, telefonisch en aan de balie over alle taken en producten van Burgerzaken. Je geeft gevraagd en ongevraagd advies en denkt mee met burgers en professionals. Je controleert en beoordeelt verzamelde gegevens en documenten op juistheid, volledigheid en mogelijke document- en identiteitsfraude, zowel aan de balie als in de backoffice.
Je adviseert en informeert klanten over de Burgerlijke Stand (BS) en de Basisregistratie Personen (BRP). Je stelt akten van de Burgerlijke Stand op volgens complexe wet- en regelgeving, waarbij je zo nodig internationaal privaatrecht (IPR) en buitenlands personen- en familierecht toepast. Je beoordeelt aangiften van vestiging vanuit het buitenland, (her)vestiging, behandelt aanvragen voor naturalisatie en optie, neemt verklaringen onder ede af en beoordeelt buitenlandse brondocumenten.
Daarnaast verzorg je de registratie van niet-ingezetenen in het RNI-register en verstrek je uittreksels uit dit register. Je actualiseert de BRP op basis van (buitenlandse) brondocumenten, raadpleegt diverse kennisbanken en schakelt zo nodig de specialist Burgerzaken in voor (internationale) complexe aangiften. Je plaatst latere vermeldingen bij registerakten op basis van rechtbankbeschikkingen, Koninklijke Besluiten en verzoeken van burgers.
Je toetst rechtbankbeschikkingen en andere complexe documenten op juistheid en volledigheid, dient verzoeken in bij de Officier van Justitie en de rechtbank voor akteverbeteringen, beoordeelt meldingen van voorgenomen huwelijk en voltrok incidenteel eenvoudige huwelijken op het Stadskantoor.
Functie-eisen
- Minimaal mbo4 denk- en werkniveau
- Minimaal 2 jaar werkervaring op het gebied van Burgerlijke Stand en BRP
- In het bezit van het diploma BABZ of relevante modules van de Publieksacademie
- Ruime kennis en ervaring met Nederlandse wet- en regelgeving rondom BS, BRP, Rijkswet op het Nederlanderschap, Internationaal Privaatrecht en buitenlands personen- en familierecht
- Uitstekende vaardigheden in het omgaan met mensen uit diverse maatschappelijke geledingen
- Uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden in het Nederlands en Engels
- Accuraat, kwaliteitsgericht en dienstverlenend ingesteld
- Flexibel inzetbaar tijdens de openingstijden van Burgerzaken (08:45 – 20:15 uur) en bereid minimaal één avond per week te werken (avondopenstelling op dinsdag- en donderdagavond)
- Digitale vaardigheid en ervaring met Key2Burgerzaken
Is dit een opdracht voor jou?
Hoe het werkt?
Gerelateerde vacatures
- Zeist
- 32 - 36 uur
- € 4.123,- / € 5.270,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 4 februari 2026 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Sluitingsdatum: 21 oktober 2025 Functieomschrijving Als Medewerker Bijzondere Bijstand ben jij het eerste aanspreekpunt voor inwoners met vragen over bijzondere bijstand en minimaregelingen. Je werkt met een eigen caseload en helpt inwoners bij het verduidelijken van hun hulpvraag. Je…
- Utrecht
- 32 uur
- € 4.122,- / € 4.684,- per maand
Startdatum: 12 november 2025 Einddatum: 31 december 2026 Sluitingsdatum: 17 oktober 2025 Functieomschrijving Ben jij een proactieve projectmanagementondersteuner die meer doet dan alleen administratieve of coördinerende werkzaamheden? Binnen het team Regie op AI werk je in een dynamische, multidisciplinaire projectomgeving waar je een belangrijke rol speelt in het ondersteunen van complexe projecten en programma’s. Je…
- Hattem
- 28 uur
- € 3.771,- / € 4.263,- per maand
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 1 maart 2026 Optie op verlenging: 3x 2 maanden Sluitingsdatum: 20 oktober 2025 Functieomschrijving Ben jij een ervaren en zelfstandig werkend inkomensconsulent die direct inzetbaar is en continuïteit kan bieden binnen het team Werk&Inkomen? In deze rol ben je verantwoordelijk voor het inwerken en opleiden van een nieuwe collega, zodat…
- Zoetermeer
- 32 - 36 uur
- € 4.703,- / € 6.134,- per maand
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 1 mei 2026 Optie op verlenging: 2x 9 maanden Sluitingsdatum: 23 oktober 2025 Functieomschrijving Als casusregisseur binnen het Loket Toeslagenaffaire bied je gespecialiseerde en intensieve begeleiding aan ouders en kinderen die gedupeerd zijn door de toeslagenaffaire. Je richt je op het opbouwen van vertrouwen, het bieden van hulp- en dienstverlening…
- Utrecht
- 36 uur
- € 5.902,- / € 6.577,- per maand
Startdatum: 3 november 2025 Einddatum: 3 februari 2026 Sluitingsdatum: 16 oktober 2025 Functieomschrijving Als Projectmanagement Officer (PMO) ben je de rechterhand van de projectmanager binnen het programma Digitaal Fundament Toeslagen (DFT). Je ondersteunt bij het dagelijkse projectmanagement door inzicht te bieden in planning, voortgang, budgetten en rapportages. Je zorgt voor overzicht in alle activiteiten en…
- Breda
- 32 uur
- € 3.373,- / € 3.935,- per maand
Startdatum: 3 november 2025 Einddatum: 28 februari 2026 Optie op verlenging: Ja Sluitingsdatum: 23 oktober 2025 Functieomschrijving Als Medewerker Debiteurenbeheer ben je verantwoordelijk voor het actief en preventief beheren van openstaande vorderingen binnen de gemeente Breda. Je monitort en volgt deze vorderingen op, signaleert betalingsproblemen en onderhoudt contact met klanten om betalingsregelingen te treffen. Je…
- Deventer
- 32 - 36 uur
- € 3.162,- / € 3.795,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 5 februari 2026 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Sluitingsdatum: 22 oktober 2025 Functieomschrijving Als facilitair medewerker ben jij het gezicht van de gemeenten Deventer, Olst-Wijhe en Raalte. Met jouw inzet en gastvrijheid zorg je ervoor dat iedereen zich welkom voelt en dat alles op rolletjes loopt. Je…
- Nieuwegein
- 32 uur
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 1 juni 2026 Optie op verlenging: 1x 6 maanden Sluitingsdatum: 16 oktober 2025 Functieomschrijving Als programmasecretaris ondersteun en faciliteer je de werkprocessen binnen twee belangrijke programma’s: Je werkt 16 uur per week voor elk programma en bent verantwoordelijk voor het plannen, organiseren en notuleren van bijeenkomsten met diverse interne en…