Vacature Senior Vergunningsverlener / Procesmanager
- Utrecht
- 36 uur
- 5270-5903 per maand

Vacature omschrijving
Startdatum: 1 november 2025
Einddatum: 1 november 2026
Optie op verlenging: met mogelijke optie tot verlenging
Sluitingsdatum: 16 oktober 2025
Publicatiedatum: 6 oktober 2025
Functieomschrijving
Als ervaren professional binnen onze vergunningenorganisatie behandel je aanvragen voor omgevingsvergunningen in de gebouwde omgeving. Je richt je vooral op complexe omgevingsoverleggen en de daaropvolgende vergunningaanvragen, met dossiers zoals grote inbreidingslocaties, transformaties en herbestemmingen die vaak buiten het omgevingsplan vallen en een private component hebben.
Je begeleidt aanvragers bij de publieke onderdelen van het Utrechtse planproces tot en met de afronding van de aanvraag. Je voert inhoudelijke toetsen uit, met nadruk op ruimtelijke ordening, en stelt het resultaat van het omgevingsoverleg of het besluit op de vergunningaanvraag op. Daarnaast doorloop je een zorgvuldig besluitvormingstraject en vraag je adviezen op, beoordeel je deze en weeg je ze af, zowel van interne specialisten als externe ketenpartners.
Je toetst aanvragen met specialistische kennis, werkt zelfstandig waar mogelijk en samen waar nodig. Je verstrekt informatie aan aanvragers en belanghebbenden, telefonisch, in overleg en indien nodig schriftelijk. Tevens vertegenwoordig je jouw rayon in overleggen met andere afdelingen en draag je bij aan projecten binnen het team, zoals werkafspraken, omgevingsplanoverleg en uitvoerend beleid.
Functie-eisen
- Minimaal een relevante mbo-opleiding, zoals bouwkunde, ruimtelijke ordening, omgevingsrecht, (publiek)recht of vergelijkbaar;
- Minimaal 5 jaar ervaring met het toetsen en begeleiden van aanvragen voor omgevingsvergunningen;
- Minimaal 5 jaar ervaring met het begeleiden van projecten in de voorfase;
- Ervaring met omgevingsoverleggen, intaketafel en omgevingstafel is een pré;
- Cursussen of een opleiding gericht op de Omgevingswet gevolgd;
- Afgeronde opleidingen ABW1 en ABW2.
Eisen:
- Je hebt minimaal een relevante mbo-opleiding, zoals bouwkunde, ruimtelijke ordening, omgevingsrecht, (publiek)recht of vergelijkbaar
- Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met het toetsen en begeleiden van aanvragen voor omgevingsvergunningen
- Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met het begeleiden van projecten in de voorfase
Wensen:
- Je hebt ervaring met omgevingsoverleggen, intaketafel en omgevingstafel
- Je hebt cursussen of een opleiding gericht op de Omgevingswet gevolgd
- Je hebt afgeronde opleidingen ABW1 knockout en ABW2
Is dit een opdracht voor jou?
Hoe het werkt?
Gerelateerde vacatures
- Houten
- 12 uur
Startdatum: zo spoedig mogelijk Duur: 8 maanden Optie op verlenging: 2x 6 maanden Functieomschrijving Als specialist kostenverhaal ben je verantwoordelijk voor het monitoren en bewaken van de toepassing van het kostenverhaal bij ruimtelijke projectinitiatieven. Je zorgt ervoor dat het kostenverhaal conform de vastgestelde Nota Kostenverhaal wordt toegepast en correct juridisch wordt vertaald in anterieure contracten….
- Breda
- 24 - 32 uur
- € 4.778,- / € 6.895,- per maand
Startdatum: 27 oktober 2025 Einddatum: 27 april 2026 Optie op verlenging: Ja Sluitingsdatum: 20 oktober 2025 Functietitel Financieel adviseur gebiedsontwikkeling Functieomschrijving Als financieel adviseur gebiedsontwikkeling draag je bij aan het realiseren van ambitieuze gebiedsontwikkelingen. Je speelt een cruciale rol in het waarborgen van de financiële stabiliteit van de gemeente en ondersteunt programmamanagers en projectteams bij…
- Elburg
- 24 uur
- € 3.485,- / € 3.907,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 4 november 2026 Optie op verlenging: 2x 6 maanden Sluitingsdatum: 21 oktober 2025 Functieomschrijving Als projectleider werk je aan diverse projecten binnen verkeer, wegen, groen, riolering en maatschappelijke opgaven zoals klimaatadaptatie. Je bent betrokken bij zowel ontwikkelprojecten als reconstructie- en beheerprojecten, waarbij je samenwerkt met andere projectleiders en werkvoorbereiders. Jouw…
- Hilvarenbeek
- 32 - 36 uur
- € 5.621,- / € 6.914,- per maand
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 28 april 2026 Optie op verlenging: ja Sluitingsdatum: 23 oktober 2025 Functieomschrijving Als Casemanager Omgevingswet ben je medeverantwoordelijk voor het regisseren en afhandelen van aanvragen voor diverse ruimtelijke vergunningen binnen de gemeente Hilvarenbeek. Je beoordeelt zelfstandig (complexe) aanvragen voor omgevingsvergunningen, controleert deze op volledigheid en toetst ze aan geldende wet-…
- Groesbeek
- 24 - 32 uur
- € 4.103,- / € 6.221,- per maand
Startdatum: 5 januari 2026 Einddatum: 5 januari 2027 Optie op verlenging: 2x 6 maanden Sluitingsdatum: 27 oktober 2025 Functieomschrijving Ben jij een ervaren verkeerskundige die graag inhoudelijk waarde toevoegt en kennis deelt? Wij zoeken een professional die ons team komt versterken en meehelpt aan diverse verkeerskundige vraagstukken binnen de openbare ruimte en civiele projecten. Jouw…
- Amsterdam
- 24 - 32 uur
- € 6.464,- / € 10.119,- per maand
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 29 mei 2026 Optie op verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden. Sluitingsdatum: 21 oktober 2025 Publicatiedatum: 8 oktober 2025 Functieomschrijving Als…
- Zundert
- 28 uur
- € 4.919,- / € 5.378,- per maand
Startdatum: 3 november 2025 Einddatum: 3 mei 2026 Optie op verlenging: 4x verlenging mogelijk van 6 maanden Sluitingsdatum: 23 oktober 2025 Functieomschrijving Als projectleider maatschappelijk vastgoed ben je verantwoordelijk voor het adviseren van het management over de voortgang en dilemma’s van vastgoedprojecten binnen de gemeente. Je schakelt met gebruikers van vastgoed, bewoners, maatschappelijke organisaties en…
- Zwolle
- 16 - 24 uur
- € 4.309,- / € 8.713,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Optie op verlenging: 2x 6 maanden Sluitingsdatum: 17 oktober 2025 Functieomschrijving Als kwartiermaker ben je verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van een inrichtingsplan en bedrijfsplan voor het Warmtebedrijf. Je borgt de governance van het warmtebedrijf binnen de ambtelijke organisatie, waarbij je duidelijk inzichtelijk maakt wat de rollen, taken, bevoegdheden en…