ZZP
Reageer voor: 12:00u — 14-09-2025

Vacature omschrijving

Startdatum: 6 oktober 2025

Einddatum: 6 januari 2026

Toelichting op de achtergrond en context van de opdracht

We zijn op zoek naar een Domeinarchitect met veel ervaring op het gebied van het inrichten en implementeren van Lean-IX en informatiemanagement. We zijn in de breedte aan het professionaliseren en bevindt zich in (digitaal) transformatieproces. Er wordt daarbij ingezet op structurele borging van processen (kwaliteitsmanagement, cyclisch werken).

Aard van de ondersteuning

De opdracht bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Implementatie Lean-IX en uitvoering functioneel beheer;
  2. Voorbereiden en inhoudelijk ondersteunen van het project “Adequaat archiveren en vernietigen van informatie”;
  3. Vertegenwoordigen Architectuurdomein Business, Organisatie en Processen binnen SBB;
  4. Overige CIO Office werkzaamheden.

CIO-Office heeft gekozen voor Lean-IX als SaaS-oplossing om grip te krijgen op de borging van processen en op die transformatie van het IT-landschap. Het doel is om op termijn te groeien naar een volwaardige Enterprise Architectuur-omgeving, waarmee complexiteit kan worden beheerst. Met Lean-IX worden op dit moment onderdelen het informatielandschap geregistreerd en gecategoriseerd (transparante vastlegging). Inmiddels is het kwaliteitssysteem Lean-IX ruim een jaar in gebruik en zijn enkele modules ingericht, maar nog niet volledig ingevuld. Op termijn is het de bedoeling dat Lean-IX wordt gebruikt voor sturing vanuit de samenhang van een Enterprise Architectuur. De focus voor eind van 2025:

  • Applicaties
  • IT Componenten
  • Data
  • Business context
  • Architectuurmodel

Beheerprocessen voor informatiemanagement zijn onvoldoende gestandaardiseerd, waardoor niet voldaan kan worden aan de eisen van vertrouwelijkheid van informatie. Adequaat archiveren en tijdig vernietigen van informatie (documenten, data) is niet goed op orde. In een uitgevoerde audit zijn interne datalekken geconstateerd en die zijn het gevolg van onvoldoende aandacht voor het belang van goed informatiebeheer. Voor het borgen van processen voor het adequaat archiveren en vernietigen van informatie wordt daarom momenteel een project opgestart omdat brede structurele borging van het informatiebeheer een belangrijk doel is. Overigens leunt het informatielandschap zwaar op Microsoft-producten (MS365, MS-Dynamics, Azure Integrations, e.a.) en zullen processen binnen die omgeving verder moeten worden ingericht. Voor het inrichten van gestandaardiseerde informatiebeheerprocessen zal het met name gaan om ons CRM-systeem MS-Dynamics met meer dan 250.000 leerbedrijven en over de informatie in MS365/Sharepoint (650 SBB-gebruikers).

Resultaat van de opdracht

  1. De inrichting van de implementatie van Lean-IX is uitgevoerd voor de focusgebieden en processen (operationeel, besturend) zijn belegd bij de betrokkenen en het functioneel beheer van Lean-IX wordt goed uitgevoerd.
  2. De volgende fase van de inrichting van Lean-IX is -in ontwerp- voorbereid en het functioneel beheer is belegd en is overgedragen aan SBB;
  3. De afbakening en fasering van het project “Adequaat archiveren en vernietigen” is vastgelegd in een gedragen projectplan, waarbij uitvoeringsrisico’s zijn onderkend en maatregelen zijn getroffen;
  4. Begeleiding van het project heeft mede geleid tot goede projectresultaten vanuit het oogpunt van kwaliteits- en informatiemanagement;
  5. Het architectuurdomein Business, Organisatie en Processen wordt goed vertegenwoordigd binnen SBB. Dit blijkt onder andere uit:
    • Het kwalitatief goed en tijdig opleveren van toetsen van projectvoorstellen, begeleiden van projecten als architect, het beoordelen van aanvragen van nieuwe applicaties en het opstellen van relevante eisen tijdens aanbestedingen;
    • Het ondersteunen van interne en externe audits en het tijdig beantwoorden van vragen op zijn/haar verantwoordelijkheidsgebied;
    • Het proactief initiëren en begeleiden van verbetervoorstellen op processen binnen zijn/haar verantwoordelijkheidsgebied;
  6. Deelnemen aan afdelings- en teamoverleg en het meewerken aan de afhandeling van verzoeken in de CIO Office mailbox.

Positionering en aansturing

Als Domeinarchitect op het domein Business, Organisatie en Proces leg je verantwoording af aan de opdrachtgever (teamleider CIO-Office).

Locatie en inzetbaarheid

Om de opdracht goed te kunnen uitvoeren is aanwezigheid van minimaal 3 dagen per week op locatie (maandag, dinsdag en donderdag) in Zoetermeer wenselijk.

Planning en omvang van de opdracht

Inzet is voor de periode vanaf 6 oktober 2025 tot en met 31 december 2025 voor gemiddeld 40 uur/week. Optioneel kan deze opdracht 2x met 3 maanden verlengd worden.

Eisen en wensen

Je hebt;

  • Tenminste 5 jaar aantoonbare praktische ervaring als domeinarchitect op het domein business, processen en organisatie in een vergelijkbare organisatie/opdracht;
  • Ruime ervaring met het inrichten/implementeren van kwaliteits- en informatiemanagement binnen een middelgrote publieke organisatie;
  • Aantoonbare ervaring met Lean IX of soortgelijke Enterprise architectuur/applicatie portfolio management-applicatie.
  • Ervaring met het toepassen van Enterprise Architectuur concepten in een publieke organisatie, ervaring met het inrichten en borgen van een beheerorganisatie en praktische kennis van veel gebruikte frameworks en ‘best practices’.
  • Sterke communicatie-skills om -waar nodig- het proces wat extra vaart te geven;
    • Je bent hands on en praktisch ingesteld.
    • Je kunt betrokkenen uit verschillende disciplines met elkaar verbinden en schakelen tussen strategisch/tactisch en operationeel niveau;
    • Je hebt een resultaatgerichte en proactieve manier van werken, waarmee je iedereen enthousiast en betrokken weet te houden;
  • Bij voorkeur ervaring binnen de Rijksoverheid.

Procedure

  • CV’s dienen voorzien te zijn van:
    • Korte motivatie
    • Beschikbaarheid:
    • Mogelijke startdatum
Direct solliciteren

Hoe het werkt?

1.
Solliciteer op jouw opdracht

Geen cv bij de hand? Geen probleem. Bij ons hoef je geen uitgebreide motivatiebrief te schrijven of je hele loopbaan op papier te zetten. Laat simpelweg je naam en contactgegevens achter of stuur ons een kort berichtje. Wij zijn vooral benieuwd naar wie jíj bent en wat je zoekt.

2.
Wij nemen contact op

Binnen een paar werkdagen nemen we contact met je op. We bespreken wat jij belangrijk vindt in een baan, wat je ervaring is (of juist waar je in wil groeien), en welke mogelijkheden er zijn binnen ons team. Alles in een open en ontspannen gesprek.

3.
Kennismaken

Zien we een match? Dan nodigen we je uit voor een kennismakingsgesprek – online of bij ons op locatie. Je krijgt een goed beeld van de functie, de sfeer en de mensen met wie je eventueel gaat samenwerken. En natuurlijk kun jij ook al je vragen stellen.

4.
Je kan aan de slag!

Zijn we allebei enthousiast? Dan regelen we de laatste praktische zaken en zorgen we dat je een vliegende start maakt. Van contract tot inwerktraject – we zorgen dat alles op rolletjes loopt.

Vorige Volgende

Gerelateerde vacatures

Privacy Officer Detachering
  • Utrecht
  • 24 uur
  • € 4.075,- / € 4.640,- per maand

Startdatum: 1 oktober 2025 Einddatum: 1 januari 2026 Optie op verlenging: 3 maal 3 maanden Sluitingsdatum: 15 september 2025 Opdracht Voor een tijdelijke vervanging zoeken wij een interim Privacy Officer die zorgt dat de dagelijkse privacyprocessen goed blijven draaien. Je bent hét aanspreekpunt voor privacy binnen de organisatie en ziet erop toe dat de AVG…

Reageer voor: 12:00u — 14-09-2025
Functioneel Beheerder Zaaksysteem (XXLNC) ZZP
  • Bilthoven
  • 32 - 32 uur

Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 29 maart 2026 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Opdracht In verband met de inzet van de zittende formatie voor functioneel beheer op de invoering van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, is vanaf 1 oktober 2025 voor minimaal zes maanden ondersteuning nodig voor het algemene functioneel beheer…

Reageer voor: 12:00u — 14-09-2025
Tactisch Adviseur Informatiehuishouding ZZP
  • Apeldoorn
  • 28 - 36 uur

Startdatum: 1 oktober 2025 Einddatum: 31 maart 2026 Optie op verlenging: 1 maal 3 maanden Opdracht De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen wordt in grote mate ondersteund door (geautomatiseerde) informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed beheer van deze…

Reageer voor: 12:00u — 18-09-2025
Projectleider ICT ZZP
  • Purmerend
  • 16 - 24 uur

Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 31 december 2026 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Opdracht We gaan onze medewerkers laten werken in MS Teams. De bestanden moeten worden gemigreerd van de fileserver naar M365. De projectleider zal met het migratieteam de organisatie ondersteunen om de bestanden te analyseren, classificeren en te migreren. De…

Reageer voor: 12:00u — 18-09-2025
Migratie sjablonen en in beheername Xential ZZP
  • Apeldoorn
  • 40 uur

Startdatum: 1 oktober 2025 Einddatum: 1 mei 2026 Optie op verlenging: 1 maal 3 maanden Reageren voor: 14 september 2025 12:00 uur Opdracht Onlangs heeft het we een nieuw sjablonenmanagement tool, Xential, aangeschaft ter vervanging van de huidige, verouderde en moeilijk beheerbare oplossing (Word, VBA). De afgelopen periode zijn we volop aan de slag gegaan…

Reageer voor: 12:00u — 14-09-2025
Functioneel beheerder Sociaal Domein Detachering
  • Meppel
  • 24 uur
  • € 3.654,- / € 4.216,- per maand

Startdatum: 1 oktober 2025 Einddatum: 1 april 2026 Optie op verlenging: 3 maal 6 maanden Sluitingsdatum: 16 september 2025 Opdracht Als functioneel beheerder onderhoud je en ontwikkel je ons applicatielandschap. De applicaties waar jij je op richt, zijn specifiek bedoeld voor de processen en taken binnen het sociaal domein. Denk hierbij o.a. aan WMO, jeugdzorg…

Reageer voor: 12:00u — 15-09-2025
CRM Adviseur/ Functioneel Consultant Detachering
  • Apeldoorn
  • 32 - 36 uur
  • € 7.120,- / € 9.060,- per maand

Startdatum: 15 oktober 2025 Einddatum: 14 oktober 2026 Optie op verlenging: 3 maal 6 maanden Sluitingsdatum: 18 september 2025 Opdracht Uiterlijk eind 2027 moet het Kadaster de systemen voor Customer Relation Management (CRM), VerkoopOrderManagement (VOM) en de Product Diensten catalogus (PDC) zijn vervangen. Deze transitie heeft een aanzienlijke impact op de organisatie en raakt veel…

Reageer voor: 12:00u — 17-09-2025