Vacature Teammanager Financiën en Control / Verandermanager F&C
- Bilthoven
- 32 uur
- 7120-8432 per maand

Vacature omschrijving
Startdatum: 1 oktober 2025
Einddatum: 1 oktober 2026
Optie op verlenging: 1 maal 12 maanden
Sluitingsdatum: 19 september 2025
Context
De gemeente staat voor maatschappelijke, financiële en organisatorische uitdagingen die vragen om transparante, betrouwbare en goed ingerichte financiële processen. Dat vraagt om een volwaardig en vakvolwassen financieel team, waarin zowel de controlfunctie als de financiële functie effectief samenwerken in één gezamenlijk team Financiën en Control (F&C). Per 1 januari 2026 is dit nieuwe team een feit. Als interim teammanager F&C ben je verantwoordelijk voor de samensmelting, aansturing en doorontwikkeling van het nieuwe team Financiën en Control (F&C). Afgelopen anderhalf jaar zijn de huidige twee teams volledig opnieuw ingericht waarbij al gekeken is naar nauwere samenwerking. Dit heeft tot gevolg gehad dat besloten is om de twee teams op te laten gaan in een nieuw team Financiën en Control. Als Teammanager van team F&C geef je leiding aan een multidisciplinair team van professionals, waaronder strategisch financieel adviseurs, controllers, een inkoopregisseur, een senior business controller, financieel medewerkers en medewerkers financieel beheer. Daarbij ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit van de financiële functie, de controlfunctie en de inkoopfunctie binnen de organisatie, inclusief de administratieve organisatie. Je combineert tactisch leiderschap met strategische afstemming richting directie en management. Je verbindt strategisch financieel advies met uitvoering, stuurt op tijdige en juiste verantwoording, en borgt de continuïteit en betrouwbaarheid van de financiële administratie. Je draagt zorg voor de uitvoering van financieel en inkoopbeleid en een robuuste planning & control-cyclus. Daarbij werk je op tactisch niveau en heb je een belangrijke verbindende rol richting andere teams, Concern Control en het management.
Jouw opdracht:
- Het laten opgaan van de huidige teams Financieel Beheer en Planning & Control tot één nieuw, effectief team Financiën en Control (F&C) begeleiden en daarbij vooral de samenwerking tussen strategisch adviseurs, inkoop, controllers en de administratie stimuleren.
- Een teamontwikkelplan opstellen met aandacht voor het verbeteren van de samenwerking binnen het team en het aanpakken van de uitdagingen in de dienstverlening aan de organisatie. Een dienstverleningsconcept ontwikkelen waarin financieel beheer, financieel control, business control, inkoop en strategische financiële advisering geïntegreerd zijn en vormgegeven worden vanuit het nieuwe team.
- De ingezette beweging bij de teams, zoals bijvoorbeeld naar generalistische functies binnen het onderdeel FB begeleiden en doorontwikkelen en de medewerkers hierin coachen.
- Zorgen dat vanuit het onderdeel P&C zowel de interne als de bestuurlijke P&C-cyclus tijdig en kwalitatief goed wordt uitgevoerd, met speciale aandacht voor de cyclus rondom de budgetgesprekken.
- Zorgen voor adequate sturing op de productie van de administratie en realiseren dat de administratie eind 2025 volledig bij is.
- Als gevolg van de samensmelting de processen binnen het team optimaliseren en zorgen voor duidelijke verantwoordelijkheden en taakomschrijving waar nodig. Dit zowel binnen het team als in relatie tot andere teams.
- De rust, stabiliteit, kwaliteit en het vertrouwen van en in het nieuwe team voor langere tijd te borgen en over te dragen.
Jouw verantwoordelijkheden:
- Je bent verantwoordelijk voor de aansturing het team Financiën en Control, gericht op eigenaarschap, samenwerking en resultaat waarbij je schakelen tussen een coachende en een faciliteerde stijl van leidinggeven.
- Je bent verantwoordelijk voor het verder doorontwikkelen van het team en innovatie van de financiële en de inkoopfunctie.
- Je bent verantwoordelijk voor het tactisch financieel en inkoopbeleid, de financiële kaders en de inrichting van financiële processen.
- Je bent verantwoordelijk voor de kwaliteit en tijdige oplevering van de planning & control-producten waaronder de jaarrekening inclusief de onderliggende dossiers.
- Je borgt de juistheid, volledigheid, rechtmatigheid en tijdigheid van de financiële administratie, inclusief verplichtingen, facturen en memoriaalboekingen.
- Je bent verantwoordelijk voor de kwaliteit van administratieve processen en aansluiting op wet- en regelgeving.
- Je bent verantwoordelijk voor de kwaliteit van het advies op het gebied van inkoop en financiën, ter ondersteuning van het management en de directie bij hun besluitvorming.
Eisen:
- Een afgeronde opleiding op wo bachelor niveau in de richting van Accountancy, bedrijfseconomie of financiële bedrijfseconomie
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het aansturen van verandertrajecten op systeem, mens en cultuur bij financiële teams bij een gemeente
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als financieel manager binnen een gemeente
Wensen:
- Aantoonbare werkervaring met het samenvoegen en ontwikkelen van teams in een financiële context, geef hiervan een aparte toelichting in het cv
- Aantoonbare werkervaring met het verbeteren van financiële processen bij een gemeente, geef hiervan een aparte toelichting in het cv
- Aantoonbare werkervaring met het aansturen van de Financiële administratie
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording);
Competenties:
- Past stijl van leidinggeven aan op team, situatie en taakvolwassenheid
Is dit een opdracht voor jou?
Hoe het werkt?
Gerelateerde vacatures
- Meppel
- 24 uur
- € 3.654,- / € 4.216,- per maand
Startdatum: 1 oktober 2025 Einddatum: 1 april 2026 Optie op verlenging: 3 maal 6 maanden Sluitingsdatum: 16 september 2025 Opdracht Als functioneel beheerder onderhoud je en ontwikkel je ons applicatielandschap. De applicaties waar jij je op richt, zijn specifiek bedoeld voor de processen en taken binnen het sociaal domein. Denk hierbij o.a. aan WMO, jeugdzorg…
- Utrecht
- 24 - 32 uur
Startdatum: 01-10-2025 24-32 uur per week Contract: 6 maanden Optie op verlenging: Ja Graag reageren voor 12-9-2025 14:00 uur met CV in Word/PDF formaat in het Nederlands, max. 5 pag. De Kwartiermaker Kennismanagement is verantwoordelijk voor het opzetten, ontwikkelen en borgen van effectief kennismanagement. Het doel is om ervoor te zorgen dat kennis, duurzaam wordt…
- Zwolle
- 15 - 32 uur
- € 2.460,- / € 5.996,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 29 november 2025 Sluitingsdatum: 15 augustus 2025 Gemeente Hengelo Gemeente Hengelo is een dynamische organisatie met ruim 900 gedreven medewerkers die zich inzetten voor een leefbare, ondernemende en innovatieve stad. Met meer dan 80.000 inwoners zijn we groot genoeg voor uitdagende projecten en klein genoeg om wendbaar te blijven. Als…
- Tiel
- 32 - 36 uur
- € 4.120,- / € 5.270,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 3 januari 2026 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Sluitingsdatum: 19 september 2025 OpdrachtWat ga jij doen? Als specialist werk je samen met je collega’s aan het controleren en berekenen van de aanslagen ZUIB / Wet verontreiniging Oppervlaktewater Bedrijven op basis van (niet) ingediende aangiftes. Je bent mede…
- Woerden
- 24 uur
- € 4.500,- / € 5.340,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 1 april 2026 Optie op verlenging: 2 maal 6 maanden Sluitingsdatum: 17 september 2025 Team Meteen vanaf dag één maak je deel uit van het team Ruimtelijk beleid en projecten. Samen met ruim 45 collega’s werk je aan het beheer van de openbare ruimte en de coördinatie van projecten voor…
- Zoetermeer
- 32 - 36 uur
- € 6.370,- / € 8.640,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 11 september 2026 Optie op verlenging: 1 maal 12 maanden Sluitingsdatum: 6 oktober 2025 Afdeling Gebiedsprogramma Entree is de meest omvangrijke gebiedsontwikkeling van Zoetermeer. Ben jij de coördinerend planoloog die zorg draagt voor de toetsing, begeleiding en monitoring van de verschillende ontwikkelingen vanuit het vastgestelde Omgevingsprogramma? Dan zien we graag…
- Amsterdam
- 24 uur
- € 4.638,- / € 6.043,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 31 december 2025 Optie op verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden. Sluitingsdatum: 15 september 2025 Publicatiedatum: 4 september 2025 Opdrachtomschrijving Als…
- Apeldoorn
- 24 uur
- € 3.091,- / € 3.654,- per maand
Startdatum: 22 september 2025 Einddatum: 31 december 2025 Sluitingsdatum: 15 september 2025 Let op! ZZP is op deze rol niet toegestaan. WAT GA JE DOEN? Wij hebben de ambitie om de administratieve taken voor het inboeken van facturen en banken uniformer te maken. Dat doen we door korte lijnen te creëren met het MT voor…