Vacature Adviseur Cultuur met aandachtsgebied bibliothekenbeleid

Adviseur Cultuur met aandachtsgebied bibliothekenbeleid
Detachering
Reageer voor: 12:00u — 16-09-2025

Vacature omschrijving

Startdatum: zo spoedig mogelijk

Einddatum: 9 maart 2026

Optie op verlenging: 1 maal 3 maanden

Sluitingsdatum: 17 september 2025

Resultaatopdracht. Voor de periode vanaf 1 september ben je verantwoordelijk voor de uitvoering van het cultuur- en erfgoedprogramma op het onderdeel bibliotheken. Daarnaast werk je samen met collega’s aan de andere beleidsonderdelen, waaronder vitale cultuursector. Het gaat om onderstaande taken.

  • Accounthouderschap van de provinciale ondersteuningsinstelling voor bibliotheken, BiSC. Het gaat onder andere om het bewaken van de voortgang van de uitvoering van het programma van BiSC en het bewaken van de financiële en organisatorische ontwikkelingen van BiSC.
  • Adviseren van de gedeputeerde inzake bibliothekendossier.
  • Voorbereiden en organiseren van ambtelijk strategisch overleg met BiSC, provincie Noord-Brabant en de provincie Limburg over gezamenlijke inzet rond Wsob-traject (wet stelsel openbare bibliotheken).
  • Voorbereiden en organiseren van een bestuurlijk overleg van drie provincies en BiSC organiseren.
  • Voorbereiden en organiseren van een Bestuurlijk overleg tussen BiSC en de provincie Utrecht.
  • Organiseren van een overleg tussen de Utrechtse bibliotheekorganisaties, de gemeenten, BiSC en de provincie, het zogeheten vierhoeksoverleg, januari 2026. Je bent inhoudelijke en organisatorisch verantwoordelijk en zorgt ervoor om samen met BiSC het inhoudelijke programma vorm te geven en dit af te stemmen met de bibliotheken en de gemeenten.
  • Volgen van het wetstraject inzake de nieuwe Wet Stelsel Openbare Bibliotheken (WSOB).
  • Provincie Utrecht vertegenwoordigen in de Werkgroep Bibliotheken van het Interprovinciaal Overleg (IPO).
  • Meedenken over beleidsmonitoring op het gebied van bibliotheken en zorgen voor de bestuurlijke terugkoppeling van een onderzoek naar bibliotheekvoorzieningen in kleine kernen en dorpen.
  • Het schrijven van beleidsteksten op het gebied bibliotheken ten behoeve van de jaarrekening 2025, op basis van het format van de P&C cyclus van de provincie Utrecht.

Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Eisen:

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar bij een provincie of gemeente
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van bibliotheken of cultuur

Wensen:

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van bibliothekenbeleid
  • Aantoonbare werkervaring als accounthouder vanuit een overheidsrol. Benoem duidelijk in het CV welk account dit betrof
  • Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke advisering en samenwerking

Competenties:

  • Je bent communicatief, vlot en vaardig in woord en schrift
  • Je bent georganiseerd en kunt goed zelfstandig en projectmatig werken
  • Je werkt graag samen en beschikt over uitstekende netwerkvaardigheden
  • Je bent omgevingsbewust, verbindend, proactief en enthousiasmerend
  • Wanneer de werkdruk hoog is, ben je in staat om prioriteiten te stellen
  • Je bent pragmatisch en oplossingsgericht
Direct solliciteren

Hoe het werkt?

1.
Solliciteer op jouw opdracht

Geen cv bij de hand? Geen probleem. Bij ons hoef je geen uitgebreide motivatiebrief te schrijven of je hele loopbaan op papier te zetten. Laat simpelweg je naam en contactgegevens achter of stuur ons een kort berichtje. Wij zijn vooral benieuwd naar wie jíj bent en wat je zoekt.

2.
Wij nemen contact op

Binnen een paar werkdagen nemen we contact met je op. We bespreken wat jij belangrijk vindt in een baan, wat je ervaring is (of juist waar je in wil groeien), en welke mogelijkheden er zijn binnen ons team. Alles in een open en ontspannen gesprek.

3.
Kennismaken

Zien we een match? Dan nodigen we je uit voor een kennismakingsgesprek – online of bij ons op locatie. Je krijgt een goed beeld van de functie, de sfeer en de mensen met wie je eventueel gaat samenwerken. En natuurlijk kun jij ook al je vragen stellen.

4.
Je kan aan de slag!

Zijn we allebei enthousiast? Dan regelen we de laatste praktische zaken en zorgen we dat je een vliegende start maakt. Van contract tot inwerktraject – we zorgen dat alles op rolletjes loopt.

Vorige Volgende

Gerelateerde vacatures

Teammanager Financiën en Control / Verandermanager F&C Detachering
  • Bilthoven
  • 32 uur
  • € 7.120,- / € 8.432,- per maand

Startdatum: 1 oktober 2025 Einddatum: 1 oktober 2026 Optie op verlenging: 1 maal 12 maanden Sluitingsdatum: 19 september 2025 Context De gemeente staat voor maatschappelijke, financiële en organisatorische uitdagingen die vragen om transparante, betrouwbare en goed ingerichte financiële processen. Dat vraagt om een volwaardig en vakvolwassen financieel team, waarin zowel de controlfunctie als de financiële…

Reageer voor: 12:00u — 18-09-2025
CRM Adviseur/ Functioneel Consultant Detachering
  • Apeldoorn
  • 32 - 36 uur
  • € 7.120,- / € 9.060,- per maand

Startdatum: 15 oktober 2025 Einddatum: 14 oktober 2026 Optie op verlenging: 3 maal 6 maanden Sluitingsdatum: 18 september 2025 Opdracht Uiterlijk eind 2027 moet het Kadaster de systemen voor Customer Relation Management (CRM), VerkoopOrderManagement (VOM) en de Product Diensten catalogus (PDC) zijn vervangen. Deze transitie heeft een aanzienlijke impact op de organisatie en raakt veel…

Reageer voor: 12:00u — 17-09-2025
Procesbegeleider organisatie cultuureducatie ZZP
  • Hilvarenbeek
  • 24 - 24 uur

Startdatum: 1 oktober 2025 Einddatum: 31 januari 2026 Optie op verlenging: ja Procesbegeleider organisatie cultuureducatie Uit cultuurbeleid: Er is behoefte aan een zichtbare, vindbare en bereikbare cultuureducatieve organisatie waar inwoners, docenten, organisaties en de gemeente terecht kunnen. Een centraal punt waar vraag en aanbod samenkomt. Een goed georganiseerde cultuureducatieve organisatie is nodig om het geheel…

Reageer voor: 12:00u — 15-09-2025
Senior beleidsadviseur beschermd wonen en Wmo Detachering
  • Mijdrecht
  • 32 - 36 uur
  • € 6.370,- / € 7.380,- per maand

Startdatum: 1 oktober 2025 Einddatum: 1 oktober 2026 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Sluitingsdatum: 15 september 2025 Opdracht Voor wat betreft beschermd wonen en maatschappelijke opvang ben je verantwoordelijk voor het implementeren van de lokale taken. Daarvoor ontwikkel je waar nodig beleid en adviseer je het bestuur. Je geeft invulling en uitvoering…

Reageer voor: 12:00u — 14-09-2025
Privacy officer senior Detachering
  • Amsterdam
  • 24 uur
  • € 4.638,- / € 6.043,- per maand

Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 31 december 2025 Optie op verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden. Sluitingsdatum: 15 september 2025 Publicatiedatum: 4 september 2025 Opdrachtomschrijving Als…

Reageer voor: 12:00u — 14-09-2025
Functioneel beheerder Sociaal Domein Detachering
  • Meppel
  • 24 uur
  • € 3.654,- / € 4.216,- per maand

Startdatum: 1 oktober 2025 Einddatum: 1 april 2026 Optie op verlenging: 3 maal 6 maanden Sluitingsdatum: 16 september 2025 Opdracht Als functioneel beheerder onderhoud je en ontwikkel je ons applicatielandschap. De applicaties waar jij je op richt, zijn specifiek bedoeld voor de processen en taken binnen het sociaal domein. Denk hierbij o.a. aan WMO, jeugdzorg…

Reageer voor: 12:00u — 15-09-2025
Senior Beleidsadviseur Milieu Detachering
  • Woerden
  • 24 uur
  • € 4.500,- / € 5.340,- per maand

Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 1 april 2026 Optie op verlenging: 2 maal 6 maanden Sluitingsdatum: 17 september 2025 Team Meteen vanaf dag één maak je deel uit van het team Ruimtelijk beleid en projecten. Samen met ruim 45 collega’s werk je aan het beheer van de openbare ruimte en de coördinatie van projecten voor…

Reageer voor: 12:00u — 16-09-2025
Coördinerend Planoloog Entree Detachering
  • Zoetermeer
  • 32 - 36 uur
  • € 6.370,- / € 8.640,- per maand

Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 11 september 2026 Optie op verlenging: 1 maal 12 maanden Sluitingsdatum: 6 oktober 2025 Afdeling Gebiedsprogramma Entree is de meest omvangrijke gebiedsontwikkeling van Zoetermeer. Ben jij de coördinerend planoloog die zorg draagt voor de toetsing, begeleiding en monitoring van de verschillende ontwikkelingen vanuit het vastgestelde Omgevingsprogramma? Dan zien we graag…

Reageer voor: 12:00u — 05-10-2025