Vacature Casemanager Omgevingswet
- Hilvarenbeek
- 32 - 36 uur
- 5621-6914 per maand

Vacature omschrijving
Startdatum: 1 november 2025
Einddatum: 28 april 2026
Optie op verlenging: ja
Sluitingsdatum: 23 oktober 2025
Functieomschrijving
Als Casemanager Omgevingswet ben je medeverantwoordelijk voor het regisseren en afhandelen van aanvragen voor diverse ruimtelijke vergunningen binnen de gemeente Hilvarenbeek. Je beoordeelt zelfstandig (complexe) aanvragen voor omgevingsvergunningen, controleert deze op volledigheid en toetst ze aan geldende wet- en regelgeving, het omgevingsplan en bouwvoorschriften. Wanneer aanvragen aan de criteria voldoen, verleen je de vergunning.
Je werkt integraal samen met collega’s uit de disciplines milieu, ruimtelijke ordening en infra. Daarnaast sta je inwoners te woord, verstrekt informatie over (vergunningsvrij) bouwen, de mogelijkheden binnen het omgevingsplan en adviseert over het realiseren en gebruik van bouwwerken. Vanuit jouw deskundigheid vertegenwoordig je de gemeente aan intake- en omgevingstafels.
Functie-eisen
- Opleiding: bij voorkeur een hbo-opleiding bouwkunde of een andere relevante opleiding, zoals omgevingsrecht;
- Certificering: afgeronde opleiding ABW-1 of gelijkwaardig; ABW-2 is een pre;
- Kennis en ervaring: aantoonbare relevante kennis en ervaring met omgevingsvergunningen en de bijbehorende werkzaamheden; je kunt een verzoek van intake tot besluitvorming adequaat behandelen;
- Wet- en regelgeving: kennis van en affiniteit met wet- en regelgeving en op de hoogte van ontwikkelingen in de markt.
Persoonskenmerken
- Je staat stevig in je schoenen om ruimtelijke ambities waar te maken;
- Je hebt een positieve en proactieve instelling ten opzichte van de Omgevingswet;
- Je bent een toegankelijke en enthousiaste collega die graag samenwerkt en oplossingsgericht denkt;
- Je bent analytisch en kunt vergunningsaanvragen grondig beoordelen;
- Je toont eigenaarschap, werkt planmatig en klantgericht en staat open voor continu leren.
Arbeidsvoorwaarden
Je krijgt een leuke en uitdagende baan in een groene werkomgeving binnen zes dorpskernen waar de ‘kracht van samen’ leeft. Je krijgt ruimte om je talenten in te zetten en jezelf te ontwikkelen, zowel binnen je vakgebied als op persoonlijke competenties. De functie biedt een afwisselende baan met een prettige en collegiale werksfeer en lage verantwoordelijkheidslagen binnen de organisatie.
Er wordt gewerkt met flexibele werktijden en deels thuiswerken is mogelijk.
Eisen:
- In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan, vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door een ZZP’er.
- Kandidaat beschikt bij voorkeur over een opleiding hbo-bouwkunde of een andere relevante opleiding, zoals omgevingsrecht.
- Kandidaat beschikt over een AWB-1 afgeronde opleiding.
- Kandidaat kan minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig zijn
Wensen:
- Kandidaat heeft recente werkervaring met omgevingsvergunningen en de genoemde werkzaamheden. Je kunt een verzoek van intake tot besluitvorming adequaat behandelen.
- Kandidaat beschikt over 1 of meer referenties.
- Kandidaat voldoet aan onderstaande competenties.
Competenties:
- Kandidaat beschikt over goede communicatieve vaardigheden
- Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijke sensitiviteit
- Kandidaat is resultaatgericht
- Kandidaat kan zowel zelfstandig als in teamverband werken
- Kandidaat past binnen het team
- Kandidaat heeft een positieve en proactieve instelling (t.o.v. de Omgevingswet)
- Kandidaat is een toegankelijke en enthousiaste collega die graag samenwerkt en denkt in oplossingen
- Kandidaat is analytisch en kan vergunningsaanvragen grondig beoordelen
- Kandidaat toont eigenaarschap, werkt planmatig en klantgericht
Is dit een opdracht voor jou?
Hoe het werkt?
Gerelateerde vacatures
- Stadskanaal
- 28 - 32 uur
Startdatum: 1 december 2025 Einddatum: 31 december 2026 Optie op verlenging: 3x 6 maanden Sluitingsdatum: 17 oktober 2025 Functieomschrijving Projectleider Toegang Sociaal Domein Ben jij een gedreven projectleider die de (door)ontwikkeling, implementatie en borging van de gemeentelijke toegang tot het sociaal domein wil vormgeven? In deze rol ben je verantwoordelijk voor het versterken van de…
- Nijmegen
- 24 - 36 uur
- € 5.655,- / € 9.115,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 10 mei 2026 Optie op verlenging: 2x 6 maanden Sluitingsdatum: 27 oktober 2025 Functieomschrijving Als specialist ruimtelijke advisering analyseer je samen met collega’s de huidige regels in bestemmingsplannen en beleid. Je denkt mee met adviseurs omgevingsrecht over het distilleren van een gebiedsdekkende regeling en draagt bij aan het schrijven van…
- Baarn
- 32 uur
- € 4.891,- / € 5.453,- per maand
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 1 maart 2026 Optie op verlenging: 2x 4 maanden Sluitingsdatum: 16 oktober 2025 Functieomschrijving Als beleidsmedewerker ruimtelijke ontwikkeling ben je verantwoordelijk voor het uitvoeren van werkzaamheden op het terrein van ruimtelijke ontwikkeling en ordening. Je beoordeelt ruimtelijke plannen en afwijkingen op haalbaarheid en wenselijkheid. Daarnaast werk je mee aan het…
- Leiden
- 24 - 32 uur
- € 5.481,- / € 7.870,- per maand
Startdatum: 10 november 2025 Einddatum: 10 mei 2026 Optie op verlenging: max. 3 jaar Sluitingsdatum: 22 oktober 2025 Publicatiedatum: 13 oktober 2025 Projectleider Gebiedsontwikkelingsprojecten Ben jij een bevlogen professional met een hart voor dienstverlening en maatschappelijke betrokkenheid? Wil jij bijdragen aan de transformatie van een bedrijventerrein naar een aantrekkelijk woon-werkgebied? Jouw rol Als projectleider binnen…
- Amsterdam
- 32 - 36 uur
- € 6.745,- / € 8.432,- per maand
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 31 oktober 2026 Optie op verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden. Sluitingsdatum: 20 oktober 2025 Publicatiedatum: 7 oktober 2025 Functieomschrijving Als…
- Kaatsheuvel
- 18 uur
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 30 april 2026 Optie op verlenging: Ja Sluitingsdatum: 23 oktober 2025 Projectleider/Projectcoördinator Civiele Techniek Wat ga je doen? Als projectleider/projectcoördinator ben jij de spil in civieltechnische projecten binnen de openbare ruimte. Je leidt projecten uit het investeringsplan en van in- en uitbreidingslocaties en voert de regie over meerdere projecten tegelijk….
- Amsterdam
- 36 uur
- € 7.167,- / € 8.011,- per maand
Startdatum: 1 december 2025 Einddatum: 30 november 2026 Optie op verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden. Sluitingsdatum: 21 oktober 2025 Publicatiedatum: 9 oktober 2025 Functieomschrijving Als…
- Elburg
- 24 uur
- € 3.485,- / € 3.907,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 4 november 2026 Optie op verlenging: 2x 6 maanden Sluitingsdatum: 21 oktober 2025 Functieomschrijving Als projectleider werk je aan diverse projecten binnen verkeer, wegen, groen, riolering en maatschappelijke opgaven zoals klimaatadaptatie. Je bent betrokken bij zowel ontwikkelprojecten als reconstructie- en beheerprojecten, waarbij je samenwerkt met andere projectleiders en werkvoorbereiders. Jouw…