Vacature Medewerker Debiteurenbeheer
- Breda
- 32 uur
- 3373-3935 per maand

Vacature omschrijving
Startdatum: 3 november 2025
Einddatum: 28 februari 2026
Optie op verlenging: Ja
Sluitingsdatum: 23 oktober 2025
Functieomschrijving
Als Medewerker Debiteurenbeheer ben je verantwoordelijk voor het actief en preventief beheren van openstaande vorderingen binnen de gemeente Breda. Je monitort en volgt deze vorderingen op, signaleert betalingsproblemen en onderhoudt contact met klanten om betalingsregelingen te treffen. Je werkt nauw samen met interne vakafdelingen en deurwaarders om ervoor te zorgen dat vorderingen worden geïnd. Daarnaast bewaak je het overzicht van de vakafdelingen die onder jouw beheer vallen en voer je de bijbehorende financieel-administratieve werkzaamheden uit.
Je draagt bij aan continue verbetering door processen te innoveren en digitaliseren, waardoor er meer ruimte ontstaat voor persoonlijk contact met burgers en bedrijven. Je levert een bijdrage aan de implementatie van het nieuwe financiële systeem van de gemeente Breda.
Verantwoordelijkheden
- Beheren van openstaande vorderingen conform interne en externe wet- en regelgeving en proactief bewaken van de voortgang van gemaakte afspraken.
- Zorgdragen voor volledige en zorgvuldige vastlegging van gemaakte afspraken en dossiervorming.
- Verstrekken van managementinformatie en hierover het gesprek voeren met vakafdelingen en het eigen team.
- Uitvoeren van financieel-administratieve werkzaamheden en controlewerkzaamheden volgens het controle- en kwaliteitsplan.
- Op de hoogte blijven van relevante wet- en regelgeving en ontwikkelingen binnen het vakgebied.
- Bijdragen aan de implementatie van het nieuwe financiële systeem.
Wij vragen
- Flexibiliteit, vriendelijkheid, respect, openheid en een makkelijk benaderbare houding, gecombineerd met duidelijkheid, assertiviteit en kritisch denken.
- Oprechte focus op het vinden van de beste oplossing om openstaande vorderingen zo snel mogelijk te innen.
- Gemakkelijk contact leggen en in gesprek gaan met vakafdelingen over openstaande vorderingen en acties.
- Kennis van administratieve afhandeling van vorderingen binnen een financieel systeem.
- Proactieve houding ten aanzien van procesverbeteringen en het daadwerkelijk oppakken hiervan.
- Samenwerken, initiatief nemen, een positieve werkhouding en eigenaarschap tonen.
- Interesse in digitalisering en bijdragen aan de doorontwikkeling van het team Financiële Administratie.
- Bereidheid om minimaal één dag per week op het stadskantoor in Breda te werken (donderdag).
- Uitstekende communicatieve vaardigheden in het Nederlands, zowel mondeling als schriftelijk.
Wij vragen daarnaast
- Een afgeronde mbo-opleiding in een economische of juridische richting.
- Ruime relevante werkervaring, bij voorkeur binnen een gemeente of bij een gerechtsdeurwaarder.
- Ervaring met telefonisch incasseren en samenwerking met deurwaarders.
- Ervaring met het invorderen van privaatrechtelijke en publiekrechtelijke vorderingen.
- Ervaring met creditmanagementsoftware en financieel-administratieve werkzaamheden en processen.
Eisen:
- De wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) reguleert de inzet van zzp’ers. Vanwege de aard en inhoud van de opdracht is het niet mogelijk hierop een zzp’er te laten starten.
- Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde mbo 4 –opleiding in economisch-/ juridische richting.
- Uw kandidaat heeft minimaal 2 relevante werkervaring in de rol en de werkzaamheden zoals gevraagd ook in de wervingstekst. Bij een gemeente of bij een gerechtsdeurwaarder moet deze werkzaamheden hebben plaats gevonden.
- Uw kandidaat heeft kennis en ervaring van het invorderen van zowel privaatrechtelijke als publiekrechtelijke vorderingen en het telefonisch incasseren
- Uw kandidaat is bereid om minimaal 1 keer per week een hele werkdag op stadskantoor in Breda te komen werken. In ieder geval elke donderdag.
- Kandidaat beheerst de Nederlandse taal in woord en geschift
- Uw kandidaat heeft werkervaring met financieel administratieve werkzaamheden in relatie tot debiteuren.
- Uw kandidaat heeft ervaring in het samenwerken met gerechtsdeurwaarders.
Wensen:
- Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 3 jaar ervaring in de rol en de werkzaamheden zoals gevraagd ook in de wervingstekst.
- Uw kandidaat heeft aantoonbare ervaring met een creditmanagementsysteem.
- Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties.
Competenties:
- Oplossingsgericht
- Proactief
- Eigenaarschap tonen
- Uitstekende communicatieve vaardigheden in het Nederlands in woord en geschrift
- Flexibel
- Assertief
- Klantvriendelijk
Is dit een opdracht voor jou?
Hoe het werkt?
Gerelateerde vacatures
- Wijchen
- 32 uur
- € 6.745,- / € 7.728,- per maand
Startdatum: 1 januari 2026 Einddatum: 1 januari 2027 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Sluitingsdatum: 21 oktober 2025 Functieomschrijving Als ervaren jurist VTH met uitgebreide kennis van het omgevingsrecht op het gebied van vergunningverlening en handhaving (OPA, BOPA, omgevingsplan) ga je aan de slag in het team Juridische Advisering. Je houdt je bezig…
- Amsterdam
- 32 - 36 uur
- € 6.371,- / € 8.011,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 31 januari 2026 Optie op verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden. Sluitingsdatum: 17 oktober 2025 Publicatiedatum: 7 oktober 2025 Functieomschrijving Als…
- Zwolle
- 20 uur
- € 5.387,- / € 6.324,- per maand
Startdatum: 1 december 2025 Einddatum: 1 juni 2026 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Sluitingsdatum: 22 oktober 2025 Functieomschrijving Als tijdelijke programma-secretaris ondersteun je het programmabureau van Zoetwatervoorziening Oost-Nederland (ZON). Je werkt circa 20 uur per week en bent verantwoordelijk voor diverse coördinerende en administratieve taken binnen het samenwerkingsverband van meer dan 70…
- Houten
- 32 - 36 uur
Startdatum: zo spoedig mogelijk Duur: 6 maanden Optie op verlenging: 2x 3 maanden Functieomschrijving Als coördinator financieel advies en financiële jaarrekening ben je verantwoordelijk voor het versterken en structureren van het team financieel advies. Je bouwt het team weer op en stemt de werkzaamheden af met andere thuisteams binnen en buiten de afdeling. Daarnaast coördineer…
- Tiel
- 32 - 36 uur
- € 5.667,- / € 7.007,- per maand
Startdatum: 17 november 2025 Einddatum: 17 mei 2026 Optie op verlenging: 2x 6 maanden Sluitingsdatum: 20 oktober 2025 Functieomschrijving Als Juridisch adviseur bezwaar en beroep ben je verantwoordelijk voor het behandelen van complexe bezwaar- en beroepszaken. Dit omvat het opstellen van procesdossiers, het schrijven van verweerschriften en het vertegenwoordigen van de colleges van B&W bij…
- Alphen
- 32 uur
- € 6.371,- / € 7.870,- per maand
Startdatum: 1 december 2025 Einddatum: 31 januari 2026 Optie op verlenging: tot 1 juli 2026 Sluitingsdatum: 16 oktober 2025 Functieomschrijving Als Raadsgriffier ben je de eerste adviseur en ondersteuner van de gemeenteraad en vervul je een centrale rol in de bestuurlijke driehoek tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie. Je adviseert de gemeenteraad…
- Deventer
- 32 - 36 uur
- € 3.162,- / € 3.795,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 5 februari 2026 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Sluitingsdatum: 22 oktober 2025 Functieomschrijving Als facilitair medewerker ben jij het gezicht van de gemeenten Deventer, Olst-Wijhe en Raalte. Met jouw inzet en gastvrijheid zorg je ervoor dat iedereen zich welkom voelt en dat alles op rolletjes loopt. Je…
- Utrecht
- 36 uur
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 31 maart 2026 Optie op verlenging: met mogelijke opties tot verlenging Functieomschrijving Als medewerker Burgerzaken behandel en beoordeel je klantvragen schriftelijk, telefonisch en aan de balie over alle taken en producten van Burgerzaken. Je geeft gevraagd en ongevraagd advies en denkt mee met burgers en professionals. Je controleert en beoordeelt…