Vacature Consulent Participatiewet Inkomen
- Hasselt
- 32 uur
- 4872-5622 per maand

Vacature omschrijving
Startdatum: zo spoedig mogelijk
Einddatum: 30 april 2026
Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend
Sluitingsdatum: 17 oktober 2025
Functieomschrijving
Als consulent Participatiewet Inkomen ben je de gesprekspartner voor klanten en onderzoek je of zij recht hebben op een uitkering op basis van de Participatiewet.
Verantwoordelijkheden
- Intakegesprekken voeren met mensen die een uitkering aanvragen (IOAW en PW).
- Maatwerk leveren door te onderzoeken, te wegen en te bepalen of er recht is op een bijstandsuitkering.
- Wet- en regelgeving correct toepassen.
- Wettelijke termijnen bewaken.
- Indien nodig maatregelen opleggen.
- Omgekeerde toets toepassen.
- Casusregie voeren op alle leefgebieden tot overdracht aan werkconsulent.
- Klanten helpen bij het invullen van formulieren en duidelijke uitleg en ondersteuning bieden gedurende het hele proces.
- Zorgen voor correcte administratieve afhandeling in Suite4SD.
- Samenwerken met andere professionals.
- Fraude-signalen signaleren.
Eisen:
- Aantoonbare afgeronde opleiding op HBO bachelor niveau SJD, SW of MWD
- Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als Consulent Inkomen bij een gemeente
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met Participatietraject
Wensen:
- Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met toepassen van de Omgekeerde Toets, fraude signaleringen en opleggen van maatregelen
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als Consulent Inkomen bij een gemeente
- Aantoonbare werkervaring met Suite4SociaalDomein
- Aantoonbare werkervaring bij gemeentes in de provincie Overijssel
Competenties:
- Analytisch vermogen
- Communicatieve vaardigheden
- Empathisch vermogen
- Besluitvaardigheid
- Stressbestendigheid
- Integriteit en betrouwbaarheid
- Nauwkeurigheid
- Zelfstandigheid en eigenaarschap
Is dit een opdracht voor jou?
Hoe het werkt?
Gerelateerde vacatures
- Alphen
- 32 uur
- € 6.371,- / € 7.870,- per maand
Startdatum: 1 december 2025 Einddatum: 31 januari 2026 Optie op verlenging: tot 1 juli 2026 Sluitingsdatum: 16 oktober 2025 Functieomschrijving Als Raadsgriffier ben je de eerste adviseur en ondersteuner van de gemeenteraad en vervul je een centrale rol in de bestuurlijke driehoek tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie. Je adviseert de gemeenteraad…
- Roosendaal
- 28 uur
- € 3.410,- / € 4.066,- per maand
Startdatum: 1 december 2025 Einddatum: 31 maart 2026 Optie op verlenging: ja Sluitingsdatum: 17 oktober 2025 Functieomschrijving Als Kwaliteitsmedewerker Publiekszaken ben jij het eerste aanspreekpunt en de vraagbaak voor je collega’s. Je zorgt ervoor dat zij hun werk goed kunnen doen en betrekt hen actief bij ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie. Je schakelt proactief…
- Utrecht
- 32 - 36 uur
- € 4.310,- / € 5.481,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 30 april 2026 Optie op verlenging: 2x 3 maanden Sluitingsdatum: 17 oktober 2025 Functieomschrijving Als Secretaresse College van Gedeputeerde Staten ondersteun je de gedeputeerde en werk je samen in een professioneel team. Je zorgt ervoor dat alles soepel verloopt door het organiseren en coördineren van afspraken en vergaderingen, het voorbereiden…
- Utrecht
- 36 uur
- € 5.902,- / € 6.577,- per maand
Startdatum: 3 november 2025 Einddatum: 3 februari 2026 Sluitingsdatum: 16 oktober 2025 Functieomschrijving Als Projectmanagement Officer (PMO) ben je de rechterhand van de projectmanager binnen het programma Digitaal Fundament Toeslagen (DFT). Je ondersteunt bij het dagelijkse projectmanagement door inzicht te bieden in planning, voortgang, budgetten en rapportages. Je zorgt voor overzicht in alle activiteiten en…
- Zeist
- 32 - 36 uur
- € 4.123,- / € 5.270,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 4 februari 2026 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Sluitingsdatum: 21 oktober 2025 Functieomschrijving Als Medewerker Bijzondere Bijstand ben jij het eerste aanspreekpunt voor inwoners met vragen over bijzondere bijstand en minimaregelingen. Je werkt met een eigen caseload en helpt inwoners bij het verduidelijken van hun hulpvraag. Je…
- Nieuwegein
- 32 uur
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 1 juni 2026 Optie op verlenging: 1x 6 maanden Sluitingsdatum: 16 oktober 2025 Functieomschrijving Als programmasecretaris ondersteun en faciliteer je de werkprocessen binnen twee belangrijke programma’s: Je werkt 16 uur per week voor elk programma en bent verantwoordelijk voor het plannen, organiseren en notuleren van bijeenkomsten met diverse interne en…
- Breda
- 32 uur
- € 3.373,- / € 3.935,- per maand
Startdatum: 3 november 2025 Einddatum: 28 februari 2026 Optie op verlenging: Ja Sluitingsdatum: 23 oktober 2025 Functieomschrijving Als Medewerker Debiteurenbeheer ben je verantwoordelijk voor het actief en preventief beheren van openstaande vorderingen binnen de gemeente Breda. Je monitort en volgt deze vorderingen op, signaleert betalingsproblemen en onderhoudt contact met klanten om betalingsregelingen te treffen. Je…
- Hattem
- 28 uur
- € 3.771,- / € 4.263,- per maand
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 1 maart 2026 Optie op verlenging: 3x 2 maanden Sluitingsdatum: 20 oktober 2025 Functieomschrijving Ben jij een ervaren en zelfstandig werkend inkomensconsulent die direct inzetbaar is en continuïteit kan bieden binnen het team Werk&Inkomen? In deze rol ben je verantwoordelijk voor het inwerken en opleiden van een nieuwe collega, zodat…