Vacature Financieel adviseur gebiedsontwikkeling
- Breda
- 24 - 32 uur
- 4778-6895 per maand

Vacature omschrijving
Startdatum: 27 oktober 2025
Einddatum: 27 april 2026
Optie op verlenging: Ja
Sluitingsdatum: 20 oktober 2025
Functietitel
Financieel adviseur gebiedsontwikkeling
Functieomschrijving
Als financieel adviseur gebiedsontwikkeling draag je bij aan het realiseren van ambitieuze gebiedsontwikkelingen. Je speelt een cruciale rol in het waarborgen van de financiële stabiliteit van de gemeente en ondersteunt programmamanagers en projectteams bij grote projecten, grondexploitatie en gebiedsontwikkeling. Je zorgt voor continuïteit, structureert de functie en maakt deze overdraagbaar aan een toekomstige vaste medewerker.
Verantwoordelijkheden
- Adviseren en zorgen voor de inrichting en beheersing van projectstructuren.
- Financieel advies geven rondom gebiedsontwikkeling en grondexploitatie in samenwerking met de planeconoom.
- Adviseren bij het aanvragen, benutten en verantwoorden van subsidies.
- Opstellen van de financiële paragraaf van voortgangsrapportages voor diverse betrokkenen zoals Raad, Provincie en Rijk.
- Periodiek voeren van budgetgesprekken met programmamanagers en fungeren als sparringpartner voor projectteams.
- Opstellen van begrotingen, jaarrekeningen, bestuurs- en maandrapportages in samenwerking met inhoudelijke collega’s.
- Geven van heldere, begrijpelijke en proactieve financiële adviezen over complexe vraagstukken.
- Documenteren van complexe dossiers en zorgen voor een gestructureerde overdracht naar nieuwe medewerkers.
Functie-eisen
- Afgeronde HBO- of WO-opleiding in een bedrijfseconomische of (gemeentelijke) financiële richting.
- Minimaal 3 jaar ervaring met financieel advies rondom gebiedsontwikkeling, grote projecten en grondexploitatie binnen een gemeentelijke organisatie.
- Expertise in financiële administratie, risicomanagement en gemeentelijke regelgeving (BBV).
- Ervaring met het documenteren en overdragen van complexe dossiers.
- Affiniteit met stedelijke ontwikkeling en energie halen uit het werken in een bruisende stad als Breda.
- Sterke en proactieve communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk, met het vermogen om effectief te schakelen met diverse belanghebbenden op verschillende niveaus.
- Analytisch en oplossingsgericht, met het vermogen om cijfers te vertalen naar concrete en doelgerichte adviezen.
- Flexibiliteit in werken binnen een hybride werkomgeving, met aanwezigheid op het stadskantoor en/of projectlocaties meerdere dagen per week.
Eisen:
- De wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) reguleert de inzet van zzp’ers. Vanwege de aard en inhoud van de opdracht is het niet mogelijk hierop een zzp’er te laten starten.
- Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO-opleiding.
- Uw kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring met financieel advies in een gemeentelijke organisatie.
- Uw kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring met financieel advies rondom gebiedsontwikkeling of grondexploitatie.
- Uw kandidaat heeft kennis van gemeentelijke regelgeving (BBV – Begroten, besluiten, verantwoorden).
- Uw kandidaat is bereid om minstens twee dagen in de week, op maandag en als het werk hierom vraagt op het Stadskantoor of de project locatie in Breda te werken. Dit kan getoetst worden in het gesprek
Wensen:
-
Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO-opleiding, bij voorkeur op WO-niveau in de richting van Finance & Control, Accountancy, Bedrijfskunde met financiële gerichte vakken.
-
Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 3 jaar ervaring met financieel advies rondom gebiedsontwikkeling of grondexploitatie.
-
Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 3 jaar ervaring met subsidies. Bijvoorbeeld met de aanvragen, monitoring en verantwoording hiervan.
-
Uw kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met samenwerkingsverbanden gemeente – provincie rondom gebiedsontwikkeling.
-
Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties.
-
De week van 20 oktober is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken uw kandidaat vriendelijk hier reeds rekening mee te houden
Competenties:
- Je hebt sterke communicatieve vaardigheden
- Je beschikt over een proactieve werkhouding
- Je bent gewend om te schakelen met een diverse groep aan belanghebbenden
- Je bent sterk in het plannen en het stellen van prioriteiten
- Je beschikt over een flexibele werkhouding
- Je bent erg resultaatgericht
- Je bent analytisch sterk
- Je weet de hoofdzaken goed van de bijzaken te scheiden
- Je kan aantonen tijdens het gesprek dat je beschikt over de uitgevraagde kennis en ervaring
- Je bent in staat om werkprocessen effectief te documenteren en over te dragen.
Is dit een opdracht voor jou?
Hoe het werkt?
Gerelateerde vacatures
- Breda
- 24 - 32 uur
- € 4.497,- / € 6.933,- per maand
Startdatum: 13 oktober 2025 Einddatum: 30 april 2026 Optie op verlenging: Ja, meerder opties tot verlenging mogelijk Sluitingsdatum: 30 oktober 2025 Functieomschrijving Beleidsadviseur Geluid Als beleidsadviseur geluid ben je mede verantwoordelijk voor beleidsontwikkelingen, innovatie en implementatie van het milieubeleid, met een specifieke focus op geluid en trillingen. Je vertaalt relevante wet- en regelgeving en bestaande…
- Kaatsheuvel
- 18 uur
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 30 april 2026 Optie op verlenging: Ja Sluitingsdatum: 23 oktober 2025 Projectleider/Projectcoördinator Civiele Techniek Wat ga je doen? Als projectleider/projectcoördinator ben jij de spil in civieltechnische projecten binnen de openbare ruimte. Je leidt projecten uit het investeringsplan en van in- en uitbreidingslocaties en voert de regie over meerdere projecten tegelijk….
- Wijhe
- 32 - 36 uur
- € 6.371,- / € 8.010,- per maand
Startdatum: 17 november 2025 Einddatum: 1 maart 2026 Optie op verlenging: 1x 3 maanden Sluitingsdatum: 29 oktober 2025 Functieomschrijving Heb jij een scherp financieel inzicht en wil je bijdragen aan een solide en toekomstbestendige financiële huishouding? Dan zijn wij op zoek naar jou! Als financieel adviseur versterk je tijdelijk het team Bedrijfsvoering en Communicatie. Je…
- Elburg
- 24 uur
- € 3.485,- / € 3.907,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 4 november 2026 Optie op verlenging: 2x 6 maanden Sluitingsdatum: 21 oktober 2025 Functieomschrijving Als projectleider werk je aan diverse projecten binnen verkeer, wegen, groen, riolering en maatschappelijke opgaven zoals klimaatadaptatie. Je bent betrokken bij zowel ontwikkelprojecten als reconstructie- en beheerprojecten, waarbij je samenwerkt met andere projectleiders en werkvoorbereiders. Jouw…
- Hilvarenbeek
- 32 - 36 uur
- € 5.621,- / € 6.914,- per maand
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 28 april 2026 Optie op verlenging: ja Sluitingsdatum: 23 oktober 2025 Functieomschrijving Als Casemanager Omgevingswet ben je medeverantwoordelijk voor het regisseren en afhandelen van aanvragen voor diverse ruimtelijke vergunningen binnen de gemeente Hilvarenbeek. Je beoordeelt zelfstandig (complexe) aanvragen voor omgevingsvergunningen, controleert deze op volledigheid en toetst ze aan geldende wet-…
- Utrecht
- 36 uur
- € 5.270,- / € 5.903,- per maand
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 1 november 2026 Optie op verlenging: met mogelijke optie tot verlenging Sluitingsdatum: 16 oktober 2025 Publicatiedatum: 6 oktober 2025 Functieomschrijving Als ervaren professional binnen onze vergunningenorganisatie behandel je aanvragen voor omgevingsvergunningen in de gebouwde omgeving. Je richt je vooral op complexe omgevingsoverleggen en de daaropvolgende vergunningaanvragen, met dossiers zoals grote…
- Zwolle
- 16 - 24 uur
- € 2.905,- / € 4.778,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 31 december 2026 Optie op verlenging: 2x 8 maanden Sluitingsdatum: 30 oktober 2025 Functieomschrijving Als duurzaamheidscoach maatschappelijk vastgoed werk je binnen het Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed van de Provincie Overijssel, onderdeel van het team Nieuwe Energie Overijssel. Je ondersteunt kleine eigenaren van maatschappelijk vastgoed bij het verduurzamen van hun gebouwen, van…
- Arnhem
- 32 - 36 uur
- € 6.184,- / € 8.010,- per maand
Startdatum: 1 december 2025 Einddatum: 1 december 2026 Optie op verlenging: Nee Sluitingsdatum: 4 november 2025 Functieomschrijving Als Adviseur Ondergrondse Infrastructuur (OI) binnen het team Realisatie draag je bij aan het vlot, veilig, betaalbaar en klimaatneutraal houden van het provinciale wegennet. Je werkt voornamelijk vanuit het Provinciehuis in Arnhem en bent regelmatig aanwezig op projectlocaties…