Vacature Raadsgriffier
- Alphen
- 32 uur
- 6371-7870 per maand

Vacature omschrijving
Startdatum: 1 december 2025
Einddatum: 31 januari 2026
Optie op verlenging: tot 1 juli 2026
Sluitingsdatum: 16 oktober 2025
Functieomschrijving
Als Raadsgriffier ben je de eerste adviseur en ondersteuner van de gemeenteraad en vervul je een centrale rol in de bestuurlijke driehoek tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie. Je adviseert de gemeenteraad en individuele leden van diverse commissies over hun werkwijze, zorgt voor een optimale inrichting en uitvoering van procedures en vertegenwoordigt de gemeenteraad. Je bewaakt de kwaliteit van het politieke besluitvormingsproces en fungeert als verbinder tussen politieke, bestuurlijke en ambtelijke processen. Daarnaast geef je leiding aan de griffie en verzorg je samen met de griffier van Baarle-Nassau regelmatig de cursus Politiek Actief voor inwoners.
Je werkzaamheden zijn gebaseerd op het generieke functieprofiel voor griffiers en omvatten:
- Strategische advisering van (leden van) de gemeenteraad
- Ondersteuning van de gemeenteraad
- Bedrijfsvoering
- Integraal management
- Netwerken
Profiel
- Je beschikt over een academisch werk- en denkniveau.
- Je hebt breed inzicht in en ervaring met politiek-bestuurlijke verhoudingen en besluitvormingsprocessen.
- Je hebt brede kennis van en inzicht in wet- en regelgeving met betrekking tot het lokale bestuur, besluitvormingscircuits en bestuurlijke verhoudingen met andere overheden.
- Je hebt relevante werkervaring, bijvoorbeeld als griffier of plaatsvervangend griffier.
- Je beschikt over goede communicatieve, advies-, onderhandelings- en netwerkvaardigheden.
- Je bent gemotiveerd om bij te dragen aan de lokale democratie.
Competenties
- Je vervult een onafhankelijke en neutrale rol.
- Je hebt een sterk ontwikkeld vermogen om je in te leven en te verbinden.
- Je bent proactief, vernieuwingsgericht en innovatief.
- Je bent stressbestendig en blijft kalm onder druk.
- Je communiceert overtuigend wanneer dat nodig is.
- Je geeft op een positieve, coachende wijze leiding aan de griffie.
Eisen:
- Kandidaat voldoet aan de in de functiebeschrijving genoemde opleidingseis.
- In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan, vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door een ZZP’er.
Wensen:
- Kandidaat beschikt over 1 of meer referenties
- Kandidaat heeft recente werkervaring in een vergelijkbare functie.
- Kandidaat beschikt over goede communicatieve vaardigheden.
- Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijke sensitiviteit. Dit moet blijken uit het gesprek
- Kandidaat is resultaatgericht.
- Kandidaat kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.
Is dit een opdracht voor jou?
Hoe het werkt?
Gerelateerde vacatures
- Amsterdam
- 36 uur
- € 8.643,- / € 9.276,- per maand
Startdatum: 27 oktober 2025 Einddatum: 31 maart 2026 Optie op verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden. Sluitingsdatum: 9 oktober 2025 Publicatiedatum: 22 september 2025 Functieomschrijving Als…
- Gouda
- 32 - 36 uur
- € 2.436,- / € 3.162,- per maand
Startdatum: zo spoedig mogelijk Einddatum: 24 januari 2026 Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Sluitingsdatum: 10 oktober 2025 Functieomschrijving Als planner ben je verantwoordelijk voor het inplannen van alle contractmanagementgesprekken voor 2026 binnen de regio Midden-Holland. Je werkt nauw samen met een team van 13 contractmanagers en plant contactmomenten met in totaal 225…
- Klaaswaal
- 36 uur
Startdatum: zo spoedig mogelijk Duur: 4 maanden Optie op verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend Functieomschrijving Als medewerker gegevensbeheer niet-woningen binnen het domein Vastgoed ben je verantwoordelijk voor het beheren en verwerken van gegevens van WOZ-objecten. Je werkt in het team Gegevensbeheer, dat zorgt voor de juiste verwerking van gegevens uit diverse basisregistraties en vergunningen….
- Uitgeest
- 20 - 24 uur
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 31 maart 2026 Optie op verlenging: 30 juni 2026 (advies tot 1 november 2026) Sluitingsdatum: 16 oktober 2025 Publicatiedatum: 6 oktober 2025 Projectleider Egmondermeer Functieomschrijving Voor het gebiedsproces Egmondermeer zoeken wij een ervaren en omgevingsgerichte projectleider met een sterke affiniteit voor natuur, water en het landelijk gebied. Je begeleidt tijdelijk…
- Leiden
- 28 - 32 uur
- € 5.738,- / € 7.121,- per maand
Startdatum: 17 november 2025 Einddatum: 17 november 2026 Optie op verlenging: 12 maanden met een verleningsoptie van 24 maanden Sluitingsdatum: 14 oktober 2025 Publicatiedatum: 17 september 2025 Functieomschrijving Als Senior Contractmanager bij onze gemeente krijg je de kans om echt het verschil te maken. Je werkt in een informeel team waar we elkaar helpen en…
- Rotterdam
- 16 uur
- € 2.810,- / € 3.185,- per maand
Startdatum: 3 november 2025 Einddatum: 30 december 2026 Optie op verlenging: Ja Sluitingsdatum: 9 oktober 2025 Functieomschrijving Projectleider Als ervaren projectleider ben je verantwoordelijk voor het leiden, coördineren en uitvoeren van projecten gericht op de cyberweerbaarheid van het MKB in de omgeving van de Rotterdamse haven. Je vertaalt beleid naar concrete acties en zorgt ervoor…
- Tubbergen
- 36 uur
- € 6.324,- / € 7.168,- per maand
Startdatum: 1 november 2025 Einddatum: 1 november 2027 Optie op verlenging: 3x 6 maanden Sluitingsdatum: 14 oktober 2025 Functieomschrijving Als adviseur Processen maak je deel uit van het team Processen, bestaande uit tien medewerkers. Samen zorg je ervoor dat de processen binnen Noaberkracht soepel verlopen en dat de gebruikte applicaties goed functioneren. Je bent een…
- Breda
- 24 uur
- € 4.778,- / € 5.172,- per maand
Startdatum: 20 oktober 2025 Einddatum: 31 december 2026 Optie op verlenging: Ja Sluitingsdatum: 13 oktober 2025 Functietitel Projectleider Hulpverleningsprocessen Functieomschrijving Als Projectleider Hulpverleningsprocessen ben je verantwoordelijk voor het inrichten en uniformeren van de hulpverleningsprocessen aan de voorkant van het Stevig Lokaal Team (SLT), met een focus op veiligheidscasuïstiek en dreigende uithuisplaatsing. Je ontwikkelt en implementeert…